Featured Post

Läsa tillsammans

Nya testamentets flitigast förekommande textförfattare Paulus omvändes genom ett möte med Kristus på sin väg till Damaskus för att stoppa ...

lördag 14 maj 2016

Pingstaftonsfunderingar III

Apostlagärningarna 1:14 Alla dessa höll ihop under ständig bön, tillsammans med några kvinnor, Maria, Jesu mor, och hans bröder.
Läste igår en oinsatt persons reflektioner kring kristendom, judendom och islam. Han menade att kristna, judar och muslimer har det gemensamt att de ser kvinnor som orena. Där har han fel. Orenhetsbegreppet i den mening han tar upp hör till judendom och islam. Evangelisterna ägnar stora delar av sina texter åt att visa hur Jesus gick emot judiska föreställningar om orenhet och resten av skrifterna som de första kristna tog med i kanon har samma ärende vad gäller rituell orenhet. 

Däremot var förstås även de första kristna djupt rotade i ett patriarkalt samhälle där alla män, alltifrån rika bildade hedningar* till minsta lilla olärda slav alltid såg en kvinna som underlägsen och som en slags utvecklingsstörd människa. Oberörbarheten hos kvinnorna var av samma slag som den som drabbar de låga kasterna i det hinduiska samhällsbygget. Därför är det inte konstigt att kvinnorna sällan nämns vid namn i nya testamentet utan buntas ihop som "några kvinnor".

Där i den anonyma gruppen "några kvinnor" kanske den enda person, utöver Johannes, som nämns som en som Jesus älskade: Marta, döljer sig. Vi vet inte men jag känner att detta lilla rum av anonyma hängivna passar mig så bra. Att slippa ståta med namn i evangelierna var nog en lisa för den som ofta måste återvinna energi genom ensamhet och kontemplation. Lite längre ner i texten ser vi att även onämnda män fanns med vid tillfället för plötsligt blir de aktuella när de ska välja efterträdare till Judas (han som tog livet av sig när han insåg vad han gjort genom att ange Jesus för Sanhedrin) genom lottning. De vanliga, de som glöms bort i de stora historiska redogörelserna, de som göms i anonymiteten har alla kön.
Ikon föreställande St. Matthias, han som kom ut ur anonymiteten för ett ögonblick och lottades fram som apostel i Judas ställe, sedan försvinner han or offentlighetens sökarljus.
*Aristoteles åsikt att kvinnan  var en man som blivit skadad i fosterlivet och därmed var ca 70% människa räknades som vetenskapligt belagt i det antika samhället. När senare Muhammed och hans lärjungar började utveckla islams samhällssyn  förenklade de uträkningen genom att ge kvinnan ett halvt människovärde.

2 kommentarer:

  1. Jo något som brukar kritiseras i vår nutid är ju från 1 kor att kvinnan ska tiga i församlingen och fråga sin man när dom kommer hem, men det står ju mycket annat också i 1 kor som att det är skam för en man att ha långt hår, kvinnor bör ha sitt huvud täckt när dom ber, eller att Paulus inte accepterar att en kvinna undervisar en man.

    Mycket av dom här reglerna tror jag har med kultur och tid att göra på romerska och grekiska bilder/statyer brukar ju män vara kortklippta och kvinnor ha frisyrer och långt hår.
    värre var det när tron spred sig till keltiska områden där var det inte ovanligt med långt hår på män, för att inte tala om ortodoxa eremit munkar.

    Sen har vi ju ingen bakgrund till varför Paulus skrev som han gjorde därför är sådana "regler" vanskliga att göra till lag för alla kristna överallt i alla tider.Kan också vara så att församlingen i korint närmade sig anarkistisk livsstil och allt är rätt så långt tid man tror på den helige anden typ och då kan Paulus "regler" kanske ses som förklaringar att kristna ska inte totalt överge kultur och sed för att bli ufon inför sin samtid.

    men något som väger på andra hållet är ju Paulus ord till galaterna:

    Nu är ingen längre jude eller grek, slav eller fri, man eller kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus.

    jag tror Paulus försöker balansera friheten mot regler som fungerar i hans sammtid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror du har rätt i att kulturfrågorna är en sak och det sanna livet i Gudsriket är ett helt annat för Paulus. Precis som vi kristna har jeans och tröja i Sverige och inte fotsida vita dopdräkter hela tiden ville Paulus att församlingen skulle göra sitt bästa för att inte reta omvärlden. Det kyrkan står för är tillräckligt revolutionerande ändå, man ska välja sina strider och inte slängas till lejonen pga dåligt uppförande utn pga att Jesus, inte kejsaren, är Herre.

      Radera