Featured Post

Läsa tillsammans

Nya testamentets flitigast förekommande textförfattare Paulus omvändes genom ett möte med Kristus på sin väg till Damaskus för att stoppa ...

söndag 18 december 2016

Fjärde advent: hemlös mamma föder hemlös Gud.

En av min absoluta favoritbilder av Maria med Jesus som nyfödd målad av Corregio ca 1526, den kan beskådas i Uffizierna i Florens och var förr mitt återkommande julkort, helt fräckt kopierade vi den och hade den som framsida på korten. Den ger en så underbar bild av mor och nyfött barn. Oftast är ju konstnärens modell ett barn som är minst ett år gammalt men här är det verkligen ett spädbarn som fixerar sin mors älskade ansikte med blicken och en mamma som bokstavligen avgudar sitt nyfödda barn så där som det är; man kan inte se sig mätt på den ljuvliga lilla ungen, det lilla miraklet. När dessutom Maria visste att det inte bara var ett litet mirakel, uten att stort under som låg framför henne, blir denna känsla förstärkt. Det var ju Gud själv som gett sig på vinst och förlust i hennes vård. På samma sätt blir varje nyfött barn heligt av att Gud valde att bli ett barn och varje människa som blir som ett barn blir lik Jesus.

"”Vem är störst i himmelriket?” Han kallade till sig ett barn och ställde det framför dem och sade: ”Sannerligen, om ni inte omvänder er och blir som barnen kommer ni aldrig in i himmelriket. De som gör sig själva små som det här barnet är störst i himmelriket. Och den som i mitt namn tar emot ett sådant barn tar emot mig."

Så sa Jesus till sina lärjungar som fick för sig att bråka om vem som skulel få den främsta platsen, finaste rummet och högsta statusen i Himmelriket. Den här texten centrerar ofta kring människor och våra relationer till varandra, men den handlar ju också om att någon är störst i Himmelriket, den som gör sig själv till ett litet barn och det är ju Jesus själv. Han vakade inte över sin jämlikhet med Gud utan blev ett litet embryo, sedan ett foster och sedan ett spädbarn i mamma Marias vård.

Hon var förstföderska, ingen erfaren mamma. Vilka risker togs inte där? Var hon tillräckligt vuxen så barnet kunde färdas genom bäckenet och överleva sin förlossning? Skulle hon få amningen att fungera? Josef var också en ung människa helt ovan vid föräldraskap och han skulle bli styvfar. Ingen lätt uppgift ens för den som gått på otaliga föräldrakurser. Det kan vi nog anta att Josef inte gjort. Maria kunde ha blivit stenad, hedersmördad av sina närmaste, förskjuten av Josef och tvingats till ett liv i sådan svält och misär att barnet dött i moderlivet. Att födas i ett stall är säkert bra för immunförvaret-om man överlever smutsen och kylan. Men inte är det optimalt för ett nyfött barn, det kan nog alla hålla med om.

Det hemlösa spädbarnets utsatthet valde Jesus. Därför är han störst i Himmelriket där det finns många egna rum för alla Guds barn.

2 kommentarer:

  1. Att föda i ett stall låter framför allt livsfarligt för modern. Tillräckligt många får barnsängsfeber runt om i världen, under inte alls lika ohygienska förhållanden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är nog farligt för dem båda. Och som du skriver, hygien är ännu ett problem trots Semmelweiss upptäckter. Kanske gjorde ändå den judiska kulturens renhetsideal och envisa tvättande flera gånger om dagen och i alla möjliga situationer att det trots allt gick bra för mamma Maria. Sonen torde ha varit livstidsskyddad från allergier, iaf om man får tro hygienhypotesen=)http://www.alltomallergier.se/orsaker/hygien/

      Radera