Featured Post

Läsa tillsammans

Nya testamentets flitigast förekommande textförfattare Paulus omvändes genom ett möte med Kristus på sin väg till Damaskus för att stoppa ...

tisdag 2 juni 2015

Bondmoran

Då och då vill Barockbloggen puffa för något som barockar fett. den här gången är det Johannas blogg Bondmoran på udden som får välförtjänt utrymme. Hon delar sitt liv med djuren på en gård mellan skog och hav i Norrbotten och längtar efter ett helt liv på gården till trots mot tidsandan och politikens agenda. En Per-Albin torpare att inspireras av vare sig man har några tunnland mark, en kolonilott eller en balkonglåda.

15 kommentarer:

  1. Härliga bilder hon har på sin blogg :) vi får se hur det kommer gå i Sverige ;) men att man kan försörja sig själv och sina egna "old school" kan vara nyttig kunskap, söta kycklingar hon har :P var och hälsade på mamma i söndags hon hade 2 kullar kycklingar med tillhörande hönsmamma och en höna som ruvade , en mobbad tupp som inte fick plats med den andra tuppen i hönsgården så han gick fritt ute, vi släppte ut honom på morgonen och han började med att hacka hål i rabarber löven sedan spatsera han mellan hönsburarna som mamma har på gräsmattan med höns och småkycklingar och övervaka att allt såg bra ut.

    Har börjat min semester så ligger i ,på kolonin, rensar,planterar, bygger staket m.m men ska bege mig ut på landsbygden och fotografera små trätorp till boken om Per-Albins reform som skulle hjälpa dom som inte hade arbete och försörjning.
    Läste härförleden att dom rika när värdepapper och guld går dåligt så investerar man hellre i mark och det är ju en "rikedom" som inte sviker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är fantastisk Lars. I mean it.
      Själv gick jag i närkamp med kirskålen hemmavid. Man tycker att vår ändå ganska toleranta inställning till kirskål skulle göra att de tacksamt håller sig i sina hörn, men inte då. De blir jätte-aggro och konkurrerar bort allt annat. Så det blir till att dra och försöka få upp rötter också, men oj vad mycket jobb. Har gjort ett ekologiskt experiment som jag kanske får ångra. Mitt i kirskålen satte jag ner en mynta. Den är ju också ett ogräs, och jag undrar vilka av dessa båda som kommer att vinna? Ta taa, kanske översvämmar min mynta hela grannskapet till augusti? Och hela trakten kommer att lukta tandkräm..

      Radera
    2. Tack Klaus
      Munkarna gjorde sina tappra försök att äta upp kirskålen :)

      http://sv.wikipedia.org/wiki/Kirsk%C3%A5l

      Vi har den i byxbom häckarna på arbetet och lite varstans.slipper den på kolonin jorden är ganska sandig så nässlor och liknande håller sig borta har däremot ett annat ogräs, åkerfräken som växer upp överallt omöjligt att dra upp

      Jag har satt min mynta i en pallkrage just för att dom inte ska rymma iväg i hela koloni trädgården ;) har försökt övertala en av arbetskompisarna att mynta te är JÄTTE gott, men hon säger att hon inte gillar "tandkräms te" :)

      Radera
    3. Jag får leka munk och gå omkring och beta kirskål. Jag kanske blir snäll av att idisslare hela dagarna.

      Radera
    4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    5. Ja guld och värdepapper är dåliga näringsskällor för levande varelser. Det är den levande jorden som när de levande.

      Radera
    6. Det sägs att kirskålen är mycket nyttig och att kirskålen kom till Sverige som mat precis som myntan. Här måste nog bådadera planteras medvetet så mynta planterar jag den dör ut under vintern. Men kirskål har jag inte. Skulle jag odla den verkar det där med pall eller liknande behövas det pratas jämt om detta gissel.

      Nässlor finns det dock, just nu inte så mycket pga denna sena blöta vår, men det räcker till goda soppor, pajer etc.

      Här ett recept till dig , Klaus, i din nya klostertillvaro: http://www.recept.nu/anette-rosvall-och-emma-hamberg/paj-och-pizza/gronsaker--potatis-och-andra-rotfrukter/ograspaj-med-nasslor-och-kirskal/

      Radera
    7. Dagens dikt

      Man må skilja fåren ifrå’ gettera!
      Liksom all kirskål frå’ potättera!
      Men av båda blir man mättera!?!?
      Vad är det för djädrans sättera?
      Blir så förvirrad och etcetera..

      Radera
    8. Tack för detta poem på värmländska, nog är det fint med nätet en skånsk Tom Bombadill och en äkta värmländsk skald har jag lärt känna här!

      Radera
  2. p.s ser att Clara skriver om något liknande ;)

    http://blogg.amelia.se/underbaraclara/2015/05/31/forntid-eller-framtid/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, är en idé bra har fler kloka fått den. Unga och nyanlända har ju inget startkaåpital, det är där Per Albin-idén kommer in. men ibland undrar jag om inte makthavare tycker det skulle vara hotfullt med självförsörjande människor så de undviker lösningar som ger större självständighet. Bidrag är ett tryggt sätt att hålla lugnt. Bröd och skådespel skulle hålla romarrikets undersåtar lugna. Egnahem och självförsörjning har större potential att frigöra kreativitet och olydnad mot kapitalismens krav på oss.

      Radera
    2. Jo det är nog som du säger Alma, politiker/media vill väl att man ska rösta och förlita sig på politik man ska vara med i spelet så att säga, få bidrag ifall man inte har arbete och sedan bli "duktig" och lönearbeta, speciellt borglig media ligger väl i deras egen intresse att vi ska vara lydiga konsumenter och köpa det företagen vill sälja oss och sedan ska vi vara nöjda och tysta, andra typ av tankar/människor brukar dömmas ut exempelvis i DN som "utopister" men man behöver bara se till 2000 år av kloster, att vara självförsörjande är ingen dröm eller utopi :) har sett på Youtube om en affär i usa som sålde getmjölk och annat ekologiskt där polisen gjorde tillslag titt som tätt, fast alla tillstånd var ok, något sådant kan man misstänka är "trakasserier" från myndigheter och lokal politiker som har egen intresse att "vanliga" fabriker och affärer maxar sin vinst.

      Något som är kul på kolonin är att folk delar bra ideer , uppfinningar, delar med sig av växter och blir det massor av äpple exempelvis delar man med grannar och andra som vill ha, påminner om gammal "by anda" sådant kan också behövas återupptäckas, säkert en fara för kapitalet det med som säger att man bör/ska köpa alla tjänster , börjar folk hjälpa varandra ryker profiten all världens väg ju ;)

      Radera
    3. Ibalnd önskar jag du bodde här eller jag där, så kul att odla tillsammans. Bra att nätet finns! Men vi kan ju knappast odla samma saker. Jag fick leta på nätet efter hur kirskål ser ut. Men nässlor vet jag vad det är. Jag bodde dock i Kiruna på en plats där jag fick odla dem och vårda dem ömt för att de skulle överleva. Maskrosor växte inte där hästarna bodde vid Kebnekajses fot så jag tog med mig en kasse från någon varm södervägg i stan när jag for till dem. Men kvanne och älgört har vi gott om.

      Radera
  3. Svar
    1. Ett självklart val, jag älskar din blogg.

      Radera