Featured Post

Läsa tillsammans

Nya testamentets flitigast förekommande textförfattare Paulus omvändes genom ett möte med Kristus på sin väg till Damaskus för att stoppa ...

söndag 19 januari 2020

Missat radioprogram

Den som känner mig det minsta vet att jag lyssnar på radion jämt. Det finns inget bättre sätt att mocka i stallet eller skotta snö än att lyssna på p1 och p2. Snöskottningen idag har dessutom gett mig mycket betänketid. Det kom ca 50 cm snö under natten.

Men ett program , som man tycker borde vara en favorit, missar jag nästan alltid: Människor och tro. Troligen är det sändningstiden 17.00 på lördagar som gör det. Nå, jag missade i alla fall detta program som borde varit min kopp te:  https://www.dagen.se/nyheter/starka-reaktioner-efter-radioprogram-om-gud-som-kvinna-1.1648242

Men jag håller inte helt med syster Marianne et.al. Jag har noll till övers för att blanda in fruktbarhetsgudinnor från random religioner för att gör kristendomen mer jämlik. Det behövs ju inte. Bara vi slutar förneka det som redan är uppenbart i Bibeln, om vi tar av oss de patriarkala glasögonen och "läser som det står" (på fler ställen än Paulus mest misogyna citat), är redan kristendomen jämställd.

I fransk litteraturvetenskap brukar man leta efter hur boken börjar och slutar för att hitta huvudtema och motiv. Bibeln börjar med detta:
Gud sade: ”Vi skall göra människor som är vår avbild, lika oss. De skall härska över havets fiskar, himlens fåglar, boskapen, alla vilda djur och alla kräldjur som finns på jorden.” Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne. Som man och kvinna skapade han dem. Gud välsignade dem och sade till dem: ”Var fruktsamma och föröka er, uppfyll jorden och lägg den under er. Härska över havets fiskar och himlens fåglar och över alla djur som myllrar på jorden.”
Gud sade: ”Jag ger er alla fröbärande örter på hela jorden och alla träd med frö i sin frukt; detta skall ni ha att äta. Åt markens djur, åt himlens fåglar och åt dem som krälar på jorden, allt som har liv i sig, ger jag alla gröna örter att äta.” Och det blev så. Gud såg att allt som han hade gjort var mycket gott. Det blev kväll och det blev morgon. Det var den sjätte dagen.

Och slutar med detta:
Och jag såg en ny himmel och en ny jord. Ty den första himlen och den första jorden var borta, och havet fanns inte mer. Och jag såg den heliga staden, det nya Jerusalem, komma ner ur himlen, från Gud, redo som en brud som är smyckad för sin man. 3Och från tronen hörde jag en stark röst som sade: ”Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.” Och han som satt på tronen sade: ”Se, jag gör allting nytt.” 
[…]
Och Anden och bruden säger: ”Kom!” Och den som hör det skall säga: ”Kom!” Och den som törstar skall komma. Och den som vill skall fritt få dricka av livets vatten.
Teologer borde kunna fundera på detta franska litteraturvetenskapliga knep och utveckla tankarna som föds. Som jag ser det behöver vi inte ta in några fruktbarhetsgudinnor varken från Isis-kulten (som alltför mycket påverkat synen på mamma Maria) eller mer marginella animistiska modergudinnor. Dessutom gör kvinnliga gudinnor sällan samhället mindre misogynt eller könsmaktsordnat. Se bara på Indien där hinduismen ser bl.a gudinnan  Kali som en viktig gudom, för att inte tala om det antika Grekland med bl.a Athena och Artemis som populära gudomar.

Vad tänker ni mina kloka vänner som så generöst brukar diskutera med mig här?

4 kommentarer:

  1. Människor och tro har av något skäl missat att lägga in avsnittet på programmets samlande sida. Här är det
    https://sverigesradio.se/avsnitt/1411045

    Ang Pachamama är väl argumentet att Katolska kyrkan alltid har sysslat med inkulturation, och inte bekämpat exv att våra veckodagar än heter Odens och Tors dagar.

    IN är en av de som ligger bakom KV. Fullt krig här

    http://www.katolskvision.se/blog/

    Ang TI är det ingen idé att gå på biskopen. Det är ordensledningen som folk borde vända sig till.

    SvaraRadera
  2. Tack för att du tog dig tid att hitta länken! Oj, har inte tid att lusläsa, men vad de slåss på denna sida. Den där Irene Nordgren hade jag nästan glömt. Hon var ständigt beredd på krig och gick till anfall även om folk höll med henne. Var dte inte hon som blev sur på dig just på det sättet?

    Hujja, programmet ger säkert mer. Thomas Idergard läste jag i Dagen utan att fatta kopplingen och tänkte, "Kul han stöttar mig och min hard core trinitarianism=) tror knappats han skulle tycka vi tycker lika. Han är i debatt en manlig variant av Irene Nordgren. KOm en gång i bråk med honom på ett oväntat sätt genom att jag tog upp Richard Wilkinson i något sammanhang där min ex.pastor Tuve Skånberg (han var i Kiruna en gång i tiden) förmedlade kontakt eftersom han började närma sig kristen tro kanske pga att Idergard kom från Skellefteå . Idergard var då moderat men ännu inte jesuit. Vilken ilska han hade i sig. HUjja, igen.

    Hittade denna text som känns mer harmoniserande med mina egna tankar och mitt sätt att diskutera. Gammal i nätår men aktuell för mig just nu. https://cruciformphronesis.se/blogg/tio-teser-om-treenighetslaran

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. off topic i Dagen: Artikel om att den helige ande var ”kvinna” i tidiga kyrkan.

    SvaraRadera