Featured Post

Läsa tillsammans

Nya testamentets flitigast förekommande textförfattare Paulus omvändes genom ett möte med Kristus på sin väg till Damaskus för att stoppa ...

måndag 28 november 2022

Gullan Bornemark 95 år idag!

Gullan Bornemark fotad i samband med radioprogrammet om henne när hon fyllde 90 år.

 Mitt i sorgen över att Lady blev så sjuk kommer några tröstevisor upp. Visor som följt mig sedan barndomen: "En sliten grimma",  "Vad du är söt min kära lilla ponny, vad du är snäll min kära lilla häst" och "Sudda, sudda". De två sistnämnda komponerade av dagens jubilar Gullan Bornemark.

Hon är den perfekta adventskalenderluckan på alla sätt. Hon är en trofast arbetare i Guds vingård som har berikat livet för mängder av barn som sedan burit med sig rikedomen i vuxenlivet. Vi är många som kan gnola på "Gubben i lådan" efter lekskolans/förskolans mysläskiga variant av "Björnen sover". Jag sjöng för min mamma : "Då sa pojken: sudda , sudda , sudda sudda bort din sura min" som perfekt avväpningsmanöver. Dessa lärde jag mig via barnradion som mamma såg till att jag inte missade varken morgon eller kväll. Jag fick förstås också Gullan Bornemarks första sångbok med roliga illustrationer i frejdig 1960-tals "Krakel spektakel"-stil. Den enda sång, skriven av någon annan än honom själv eller Ture Rangström* som storsonen sjöng som barn var "Valpen min tycker om att ha skoj".

Men vår lilla familj är verkligen inte de enda som berikats av Gullan Bornemarks musicerande. Fram till 2007 (ja hon var 80 år då)  drev hon också en musiklekskola kallad Blåklockan i Malmö. Vid femtio års ålder tog hon också kyrkomusikerexamen och har förstås också skrivit tydligt kristna sånger. Psalm 799 i Svenska kyrkans psalmbok "Att mista en vän" är tex skriven av henne.

Alla hennes fyra barn är också musiker idag och tillsammans med sonen Dan gav hon ut CDn  "Sjung för Guds skull" 2000 och med dottern Eva turnerar hon med olika konsertprogram som exempelvis "Alice och Lina" med sånger av just Lina Sandell och en annan förebild för henne: Alice Tegnér. Hon såg faktiskt Alice Tegnérs sista offentliga konsert live när hon var barn hemma i Härnösand. Det ger mig en hisnande känsla att dessa två barnmusikgiganter på detta sätt hade ett mantelbyte.

När hon fyllde 90 år hade Sveriges radio en intressant dokumentär och intervju med henne som jag varmt rekommenderar. Här hittar ni den.  Jag tänker på Gullan Bornemark som en efterföljare till den stora föregångaren vad gäller barnpedagogik och musik: Lina Sandell. Jag är så glad av att ha fått växa upp med hennes sånger.

Grattis på födelsedagen och tack för musiken!  Jag sjunger här i mitt kök: "Ja må du leva så länge du får...och när du har levat så länge du får... ja, då ska du leva där änglarna bor." och sedan sjunger jag: "Av allt i hela världen jag önskar allra mest... att aldrig jag ska skiljas ifrån min lilla häst, från min lilla häst."

* Han hittade på en sång när han var tre år som vi alla kan idag. "Hej, hej glada glada draken." tills för något år sedan visste vi inte att detta var ett PLAGIAT av Ture Rangströms Kung Eriks visor- En visa om när jag var lustig. Han måste ha hört den på radion och sedan författat en egen text till den. Jo, mina barn är,musikaliska. Endast det bästa duger: Gullan Bornemark tex.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar