Featured Post

Läsa tillsammans

Nya testamentets flitigast förekommande textförfattare Paulus omvändes genom ett möte med Kristus på sin väg till Damaskus för att stoppa ...

fredag 13 januari 2023

13 januari dansas julen ut


Vi har sällan så stor gran så stjärnan inte syns utan att vi riktar om kameran. Vi tycker vi har haft en fin gran i år. (och det är ju det som spelar roll, påpekar min käre Herr Bråddjup)

 Idag är det fredag den 13e och gårdagens födelsedag gjorde en gång ett , förstås, roligt och stilsäkert, sommarprogram just en fredag den 13e.  Jag föddes själv en fredag den 13 medan Bang ju snodde sig på och föddes den 12e. Det är värt att lyssna på och det gör man här. Bland annat pratar denna hängivna katolik om hur skapelsen fungerar förunderligt väl i ekologiskt samarbete.

Min käre Herr Bråddjup använder en stor del av sin vakna tid till Quiz i sin telefon. Han tävlar mot bekanta och obekanta och delar ibland med sig när jag är mer expert. Så lärde jag mig att ett quiz påstår att Filippinerna firar jul längst på jorden. Det kan vara sant för deras firande avslutas på söndag, detta avslut med trettondagsnovenan och helgens gudstjänster  kallas sinulog och innan dess tas inga juldekorationer bort, så nog firar de länge. Även vi i Norden firar länge till skillnad från amerikaner som slänger ut granen den 26 december. Då blir det tydligt att julen mest handlar om kommers och julklappar.  Men inte för oss alla! Vi firar fram till Tjugondag Knut eller tills sinulog är slut. Jag har dock lyckan att ha en vän på Filippinerna i den provins, Cebu, där kristendomen bokstavligen landade först i önationen på 1500-talet. Just där i Cebu har de en trästaty av Jesusbarnet i barockstil som flöt i land, antagligen från ett skeppsbrott, och de firar därför just Jesusbarnet med hela den emfas och pompa som denna händelse är värdig. Gud föds som spädbarn för att älska sin skapelse tillbaka till sig.. Och Filippinerna är fortfarande den största kristna nationen i Asien vilket de, med rätta, är mycket stolta över.

Min vän skickade mig en you tube länk till deras novena-firande som avslutas idag. Vilken lycka att vi har varandra! Vilken lycka att vi kan dela med oss av våra gudstjänster fast vi bor så långt ifrån varandra. Just nu är det kväll i Filippinerna så den stora finalen av Novenan pågår. Här kan du själv hitta en You tube guide genom denna novena för Santo Niño och  diverse novenor runt hela kyrkoåret. Jag stötte på henne genom min filippina-vän för henne träffade jag genom St. Lucia och vi firar alltid hennes novena tillsammans med hjälp av denna guide. You tubern har en populär you tube kanal som bara har andaktshjälp på sin kanal. Hon har miljontals följare.. Sådana influencers finns också i vår värld. Sedan 1900-talets början har Filippinerna också engelska som officiellt språk så det är lätt att ta del av deras rika kristna tradition.

Hela denna advents- och julkalender har kretsat kring litteratur, musik, konst och mångkultur. Jag låter alltid mig ledas igenom mina kalendrar här utan att i förväg veta vad temat kommer att bli. Men i år har temat blivit just detta och då passar det ju så bra med att vi i Norden och Filippinerna, långt borta, firar jul nästan lika länge och avslutar detta firande tillsammans. Kyrkan är en. Laestadianerna här i norr och Cebuanerna långt i sydost, alla tillhör vi Guds enda kyrka. Vi berättar alla samma historiens största berättelse med så många olika uttryck som det finns stjärnor på himlen: konst, musik, litteratur, teater, film; berättelsen går vidare och berikas av kulturmöten.

 Våra olika kulturella särdrag gör hela kyrkan rik på traditioner och uttryck för vår tacksamhet för att Gud blev människa och bodde bland oss för att vi alla ska kunna bli Guds barn, heliga barn. Vi kan alla vara en  santo niño och santa niña sedan den där natten i Betlehem långt från oss i tid och rum men ändå närmare oss alla än vi tror.


Så när vi dansar kring granen och sjunger om granen kan vi också ta del av de trofasta cebuanernas gudstjänst, denna länk  för just idag, den är mestadels på tagalog och denna nedan mest på engelska,  den 11 januari. Min vän berättar att de firar denna mässa utomhus och just den 11:e öste regnet ner. Typ som här igår! Ännu är det 0,5 grader varmt före 6 på morgonen.  Jo, vi behöver gå botgöringsmarscher som de hade i dagens novenamässa. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar