Featured Post

Läsa tillsammans

Nya testamentets flitigast förekommande textförfattare Paulus omvändes genom ett möte med Kristus på sin väg till Damaskus för att stoppa ...

söndag 16 februari 2020

Sexagesima

Jeremia 23: 23-29
Är jag bara Gud på nära håll,
säger Herren,
och inte Gud långt borta?
Kan någon gömma sig så väl
att inte jag ser honom?
säger Herren.
Uppfyller inte jag både himmel och jord?
säger Herren.
Jag har hört vad profeterna säger, de som profeterar lögn i mitt namn: ”Jag har haft en dröm, en dröm, en dröm!” Är det jag som verkar i de profeter som profeterar lögn och predikar sina egna bedrägliga påfund? Med de drömmar de berättar för varandra tänker de få mitt folk att glömma mitt namn, så som deras fäder glömde mitt namn för Baal. Den profet som har haft en dröm, han berättar en dröm, men den som har fått ta emot mitt ord, han förkunnar verkligen mitt ord. Det är skillnad på halm och säd, säger Herren.
Är inte mitt ord som en eld, säger Herren, en slägga som krossar klippan?
Idag är det reformationssöndagen som också kallas sexagesima som talar om att det är mindre än 60 dagar kvar till påsk.  Förfastan är en barmhärtig tid som förstår att längtan och väntan kan kännas lång. Först får vi glädja oss åt att det är mindre än sjuttio dagar till påsk och veckan därpå mindre än 60 dagar. "Håll ut" säger sexagesima, " mindre än sextio dagar kvar." Sexagesima är en Spiritual som säger "All My Troubles Soon Be Over". Jag behöver denna påminnelse , ofta.


Det levande ordet är temat för denna söndag och vad passar då inte bättre än denna underbara sång om "Tanterna" som bereder sig på att ta över. Det är en humoristisk sång men med lika djupt allvar bakom som Jeremia-citatet. I min kunniga följeslagare Det står skrivet av Gunnel André förklaras Jeremia-citatet, liksom alla GT-texter under kyrkoåret. André avslutar: "Med andra ord gäller det i den utomordentligt farliga politiska situation som Jeremia och hans samtid befinner sig i att inte gripa efter ett halmstrå utan se till att man i tro på JHWH har råg i ryggen."

 Jag tror ju inte bara det är en tröstande metafor med tanterna som knäpper sina bibelfodral utan en verklighet. De som har Guds råg i ryggen och inte griper efter spröda halmstrån i en tuff tid har allt att vinna. Vi tanter kommer en dag att ta över. I längden är det tanter av alla kön och alla åldrar som med sina böner och biblar tar över hur mörkt det än ser ut nu. "Håll ut!" säger tanterna. Håll ut säger Sexagesima.

Åtminstone behöver jag själv denna uppmuntran idag. Hoppas att någon annan finner samma tröst hos Jeremia och Tanterna.


2 kommentarer:

  1. Intressant varning för profeter som säger sig ha haft drömmar. Jag associerar till Knutby.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Väldigt vanligt att drömmar och fantasifulla hugskott som helt bryter mot Bibeln och traditionen bildar tokiga sammanhang som sedan slutar i Knutbyliknande sammanhang, även om just mord är extremt. Talar drömmar ill en person så är det just till EN PERSON inte till en hel församling . Bekräftas drömmen av kyrkan, Bibeln eller liknande då kan man ta budskapet till sig. Men som i Knutbyfallet, drömma om mordet man sak arrangera frö sin fru.....jag tänker ändå att det är märkligt att ingen tidigare sa stopp. Drömmar som vägledning i BIbeln är ganska ovanligt och de uttyds alltid av någon klok och väl förankrad människa, typ Josef och Farao. Eller pappa Josef som får instruktioner för familjens överlevnad. Inte för dess död.

      Jag kan på rak arm inte påminna mig en enda dröm som ledde till att en man blev av med en fru han tröttnat på. Mycket i Knutby, Korpela etc. hade varit annorlunda om någon sagt "Stopp, hur stämmer detta med kristen tro?"

      Därför är det där jungianska spåret så intressant. Dels saknas spärren "vad säger traditionen?" medan "Guds vilja"-trycket saknas. Ändå blev resultatet detsamma.

      Radera