Featured Post

Läsa tillsammans

Nya testamentets flitigast förekommande textförfattare Paulus omvändes genom ett möte med Kristus på sin väg till Damaskus för att stoppa ...

lördag 15 februari 2020

Reklamanalys

Just nu jobbar mina Svenska 3 elever med reklamanalys.

Intressant då att en reklamfilm just nu blir en NYHET.



Allmänt kända fakta om hur skandinaver tagit till sig goda idéer från andra kulturer och gjort dem till sina egna blev en storm bland de små veka offerkoftor som i sin spröda överkänslighet inte orkade se videon till slut innan de kontaktade storebror Ryssland som genast startade en kampanj mot filmen.

En kortanalys av filmen i den stil mina elever ska göra låter så här:

En reklamfilm klart inspirerad av Volvos reklamkampanj utifrån "En vintersaga" ofta kallad "Zlatan-reklamen", där Sverige framställs som ett exotiskt land med många internationella kopplingar i klart positiv dager. Den börjar  , liksom Volvos filmer, med en uppräkning av olika kända fakta om numera skandinaviska företeelser utan att vi ser en skymt av SAS. När Volvos filmer klipper in scener från Sveriges alla landskap gör SAS-filmen samma sak med företeelser från Sverige, Norge och Danmark. I all "ödmjukhet" plockar filmen fram vikingatiden i slutet och först därefter får vi reda på att detta är reklam för att flyga med SAS.

 Patos flödar i slutet av filmen så en tornedalstant får patriotiska tårar i ögonvrån. Varifrån kom de? Jag är ju allt utom nationalist? Reklammakarna vet hur man låter patos flöda med hjälp av musik och bilder av älskande människors möten. Bilderna alluderar, liksom i Volvos fall, till frihet och trygghet, öppenhet och lokalfärg. Exotismerna flödar. Både de skandinaviska kallbadande pappalediga vikingarna och de länder som presenteras med idéerna vi tagit till oss presenteras i exotistisk polityr och allusioner till kända filmer och personer. Vinterskräckisen "Shining", blonda flätor och blåsiga fjordar smeker alla fördomar om Norden behagligt medhårs.

Ethos och logos bygger upp det långa mittpartiet med de fakta som visar hur smarta skandinavier alltid varit genom att plocka "hem" det bästa och göra något eget av det. Men inget av detta logos handlar om flygsäkerhet eller utsläppsmängder  all fakta syftar till att skapa ethos för SAS genom att understryka att SAS är ett skandinaviskt bolag.

I slutet får vi se vad filmen vill sälja in; flygresor med SAS. Då kommer det mest storvulna ljud- och bildspråket in. Den som inte blir stolt av att vara skandinav av denna film har antingen dålig syn, svag hörsel eller ett hjärta av bohusgranit. Hela AIDA är genomtänkt genomfört från första till sista rutan:
Attention och Interest väcks båda samtidigt genom en fråga och bilder av blonda kvinnor av två olika generationer. Större delen filmen bygger på att skapa intresse och få ett svar på frågan.

Filmens peripeti kommer 1: 37 med en designmöbel där filmen får en replipunkt för att understryka budskapet om det goda resultatet av den gamla vikingatraditonen att resa ut i världen och ta med sig goda idéer och sedan göra något eget av dem. "It's a unique Scandinavian thing." Säger voice over-rösten som följt oss genom filmen med sin "Scandinavian English accent" vid 1:43. Därefter kommer ytterligare en uppräkning av företeelser som ska skapa "Desire" vid 1:48 får vi en kort glimt av ett LEGO-flygplan med SAS-design och kort därefter säger "voice-overn" "piece by piece lite friställt så man kan tro att det först handlar om PEACE=fred. Från detta klipp blir det tydligare att man vill få oss att "desire" resor: med trygga SAS.

"Who found the best of our home to bring home" är ett av många citat som använder det värdeladdade ordet "home" för att skapa det patos som väter ögonvrår på lättrörda patrioter och icke-dito. Slutet får även den mest hårdhudade flygskammare att tänka att det är tur vi har ett flygbolag i Skandinavien. Vikingarnas djärvhet parad med Nordens trygga kvalitet accentueras i slutorden  i SAS-logons färger och typsnitt: WE ARE TRAVELERS.

Den nationalistiska offerkofta som snorar ner sin tröjärm pga denna film kan nog bäst kallas "snowflake" (amerikanskt uttryck), en politiskt överkänslig dumskalle. Snöflingor är för övrigt något som södra Skandinavien knappt sett till denna vinter bland annat pga flygtrafikens utsläpp av växthusgaser.

Jag vet, det är att sparka på en som ligger att påpeka dumheten hos dem som kampanjar mot denna reklamfilm pga att de ser den som "anti-nordisk" eller "oikofobisk"*. Men jag kan inte låta bli och liksom när jag tidigare hånat nazister et.al. dumhet lovar jag att göra bot och bättring så fort jag postat detta angrepp på det extremt låga IQ, eventuellt diminutiva språkkunskaper, som orsakar en nationalistisk hatstorm mot denna film som fullkomligt dryper av skandinavisk stolthet. Och min tagelskjorta ligger redo, men innan jag drar på den trycker jag på publicera. Den sortens hycklare är jag.


*Eller är det bara ett knep med denna obegripliga hatkampanj för att få folk att sprida filmen och börja gilla SAS? Okej, jag gick på den lätta. Jag bjuder på den eftersom det är en bra analysövning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar