Featured Post

Läsa tillsammans

Nya testamentets flitigast förekommande textförfattare Paulus omvändes genom ett möte med Kristus på sin väg till Damaskus för att stoppa ...

söndag 12 april 2015

Dilemma



Att vara människa är inte alltid så enkelt. Konflikt med skapelsen uppstår egentligen alltid. Vi lever helt på de gröna växternas bekostnad och sedan tar vi oss också rätten att leva av andra levande varelser som liksom vi också har blodomlopp och kan känna fruktan och tillfredsställelse.

Jag har ju varit nästan totalvegetarian/vegan sedan jag var tolv år. Men jag har en son som är allergisk mot väldigt mycket av normala födoämnen som gör vegan- eller vegetariankost otillräcklig och dessutom kommer jag ju från en trakt där det naturliga är att slakta djur och ta till vara allt på dem.


Renar och får fyller våra frysar med kött som passar multiallergiska barn, men jag är medveten om att det kostat en levande varelse livet. För de flesta är det dock något man inte tänker på. När barnen fick se mig spänna ut renskinnet från julrenen stod det plötsligt klart för dem att revbensspjället de gnagde i sig dagen innan kom från ett djur med en mjuk päls och klövar perfekta för att springa över snövidder med.

 Aron som sett köket förvandlas till charkuteri i december var det inte lika spännande som för Emma-Lie och Jasmine. "Är det där huvudet suttit, där det är så blodigt?" Läskigt och fascinerande men jag hoppas det är bra för dem att se sambanden i naturen. Renar lever goda liv i frihet innan de slaktas. De får skydd och extrafoder av sina ägare, i utbyte får de ge sitt liv till mat och kläder. En god renskötare är en verkligt god herde som ger mycket av sin hängivna tid för att djuren ska ha det bra.

Även om jag själv helst inte äter döda djur anser jag att renar är ett bra alternativ om man vill äta kött. Lika bra är fårkött från bonden här i byn. Därför finns sådant kött i vår frys och våra hundar får det som människor inte vill äta. Det är ett dilemma att vara en predator men så här har vi löst det.

5 kommentarer:

  1. Alltid bättre om djuren haft ett drägligt liv innan man äter :) kommer att tänka på vissa naturfolk som innan dom tar hem ett dödat djur ber om ursäkt och förklarar att man måste för att ge familjen mat, rätt så respektfullt . mormor/morfar hade lite av varje höns,mjölk ko, oxar,tjurar och för 30 år sedan gick det bra ifall man var bonde att försörja sig på lite smått o gott och morfar hade betesgård och "kosläpp" på våren . Tror inte många bönder tyvärr pga lönsamhets krav har råd numera , det här med marknaden perverterar allt vad man kan kalla männsklighet, ko fabriker typ dachau är tyvärr vanligast idag i skåne, max profit för att hävda sig mot konkurrenterna, börjar så smått komma eko gårdar , finns en här i närheten som har långhåriga djur ute hela året på bete, men eko kött är väldigt hårt profilerat och dyrt tyvärr, känns tyvärr som man vänder sig till en medel/överklass som vill vara inne och käka eko, priset sätts därefter verkar det som.

    SvaraRadera
  2. Du har ås rätt om marknadskraven, Per Hagman skriver bra om det. Har man det inte så bra som vi så man kan köpa direkt från bonden blir krav-kött dyrt. Fattiga lever som vanligt egentligen mest miljövänligt av nödtvång men man kan ju tänka sig attd et är ett val och känan sig fri gentemot marknadskrafterna.

    SvaraRadera
  3. Exakt Alma som egen odling exempelvis, minns att koloni föreningen värvade ny medlemmar med att "odla dina egna ekologiska grönsaker " exempelvis , sen brukar jag köpa mycket ekologiskt, coop har bland annat ett helt 100 % ekologiskt sortiment, synd det bara är så dyrt i vissa fall, men mycket är bra för en diabetiker om det är ekologiskt utan massa tillsatser har jag märkt. Jo att ha ett Per-Albin torp har som mål för min del att bli mer självförsörjande och bli tryggare från "svängningar" i sysselsättnings graden ;)

    SvaraRadera
  4. Egen odling tror jag mycket på. Vi kommer närmare det vi människor är satta att göra på det sättet. Jag tror, precis som många kristna kommuniteter och ordnar, att det är ett sätt att bygga Guds rike på jorden. I odling måste man vänta in den rätta tiden, handla just då och sedan vänta igen. Att ge långfingret åt den snabba konsumismen med långsam odling beroende av väder och vänliga grannar tycker jag är så skönt.

    SvaraRadera
  5. Sympatiskt tänk. Ren och får som fått leva någorlunda fritt, visst. Själv tänker jag inte alls på sånt när jag köper min mat - och visst är det lättare att blunda, när alla djur är långt borta och det bara finns frysta och nedkylda paket i butikerna. För att inte tala om korv.

    Men jag är så lat på matlagning. Kommer nog inte ändra om mig här i första taget. Den dagen min ICA har Stina-kyckling - du vet, färdigstyckad i form som bara är att ställa in i ugnen - som fått gå och picka utomhus ska jag köpa...

    Min mor var med i Matfront. De köpte direkt från odlarna, och genom att i förväg binda sig för si och så många kilon morötter, potatis, vetemjöl osv. var bonden lovad att få avsättning för ekologiskt odlat - "biodynamiskt" sade folk då, för det var nästan det enda giftfritt odlat som fanns. Ja det blev nästa ord, giftfritt. Hälsokostbutikerna hade lite men annars fanns det inte att köpa över disk. Sen började man prata om ekologiskt, ungefär samtidigt som det hittade in till grönsaksdisken i vanliga butiker.

    Jag har vansläktats.

    SvaraRadera