Featured Post

Läsa tillsammans

Nya testamentets flitigast förekommande textförfattare Paulus omvändes genom ett möte med Kristus på sin väg till Damaskus för att stoppa ...

söndag 12 april 2015

Ande och liv

Johannes 10:10 Jag har kommit för att de skall ha liv, och liv i överflöd.

Jesus kom inte för att starta en filosofisk skola eller ett teologiskt universitet. Han kom för att ge liv och mer än så. Som Klaus skrev i en kommentar till förra Påskinlägget, Fundamenta:

"Antingen - eller när det egentligen är Både - och! Så som i himmelen så och på jorden. Så som på jorden så och i himmelen. Det går åt båda hållen tror jag.

Min favorit-teologi är inkarnationen; att universum skapades, att J kom till och faktiskt på många andra sätt också.

Jag har svårt att förstå något slags religion där man s.a.s går förbi J och direkt till Gud. Detta därför att dessa två (med anden tre, förstås) är olika sidor av samma sak! De fås inte separat!
[…]
Jag tror att det andliga kommer att fortsätta att materialiseras, bli konkret, och det materiella kommer att förandligas, bli medvetet (och inse att kärlek och sanning är något helt nödvändigt).

Och precis så, tror jag, kommer en himmel som är ny och en jord som är ny att födas. Vi lever i födslovåndorna till detta."
Vi har att leva detta liv på jorden så som i Himlen det som de första kristna gjorde efter att Jesus dött och uppstått. Jag hoppas kunna återkomma till ämnet nu när jag läser en intressant bok i ämnet. Tills dess: Lars skickade denna länk om kristet kommunitetsliv som jag tycker var mycket inspirerande:

7 kommentarer:

  1. Tackar Alma och Klaus
    Läste en del böcker förr från svenska baptistsamfundet och för dom verkade det självklart att visions arbete i församlingen omsattes till social verksamhet i samhället med hänvisning till att må guds rike komma så och på jorden som i himlen, visserligen är det GUDS rike som ska komma men människor måste göra det bästa att söka allas bästa, att sträcka sig mot guds rike . Jag tror inte kampen är helt hopplös exempelvis John locke en puritan var hjärnan bakom det vi idag kallar demokrati sen finns William Wilberforce som såg till att slaveriet avskaffades först i England och så småningom följde andra länder efter, martin luther king och många andra kan nämnas som konkretisera vad som är rätt och gott, sådant som är ont vittrar , kristna comuniteter så väl som findhorn är ju visionsbärare som mycket väl kan bli "mainstream" i framtiden.

    Och med koloni odling mm, går det bra (satte potatisen i fredags), har köpt ett litet växthus jag satt upp på balkongen, lovade ju visa Alma hur det fortskrider :)

    https://www.youtube.com/watch?v=J708EJ1iwd8

    SvaraRadera
  2. Precis så är det Guds rike kommer tror jag. Jesus började och vi fortsätter. Varför skulle han annars lära oss be "låt din vilja ske på jorden" om vi vägrar vara del av bönesvaret?

    Vad fint du har i ditt växthus! Jag får en sådan lust att resa söderut denna tid på året. Har faktiskt aldrig upplevt en sådan vår som er. Vid denna tid är det ju som allra vackrast här och jag har aldrig kommit mig för med längre turer söderut än Uppsala så här års.

    SvaraRadera
  3. Jag tänker att vi kan vara som Guds små fingrar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt, eller kanske bara Guds stortå som har till uppgift att rita i sanden när någon riskerar att stenas. Liten handling med stor verkan.

      Radera
  4. Tack Alma , förra året på arbetet plockade vi undan det sista granriset på gravar i början på april, det satt fastfruset , så i år har våren verkligen startat tidigt i skåne :)

    Sant Klaus, den gamla visan " Seek Ye First the kingdom of god" baserat på matt 6:33 där resonerar jag så att jesus inte främst ber folk vara snälla och goda och sitta i en kyrka utan att det är mer aktivt, vad vi kan göra , betjäna människor med, vad vi känner oss kallade att göra för guds rike, var och en brukar hitta sin egen nisch tror jag eller gäng att kämpa med, michael verkar vara glad för det han sysslar med, Swärd är pastor, hillsong ärar gud med sång osv :) = "the body of Christ" :)

    https://www.youtube.com/watch?v=S1Y8Naj3RFk

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här blir det nog inte dags att plocka bort gammalt granris på en månad ännu. Som syns på bilderna har vi mycket snö mellan 70 och 110 cm frusen och hårdpackad skare.

      Du har så rätt i att alla inte kan vara extrovert arm eller introvert öra. Vi har alla vår del i Kristi kropp.

      Radera