Featured Post

Läsa tillsammans

Nya testamentets flitigast förekommande textförfattare Paulus omvändes genom ett möte med Kristus på sin väg till Damaskus för att stoppa ...

lördag 11 april 2015

Spårhäst

Idag såg jag ett fenomen jag aldrig sett förut, en häst som spårar med nosen mot marken en lång sträcka. Det var Smilla som gjorde det på vår morgonpromenad på skoterspåret som går över vår mark. På samma ställe gick sedan hundarna också med nosen i backen, något intressant måste ha passerat där. Men att hundar gör så är ju inte märkvärdigt på något sätt. Jag har dock aldrig sett en häst följa ett spår på det sättet förut. Är det någon som känner igen detta?

  
Så här travade Smilla fram i ett spår som också hundarna följde när de var ute senare på dagen.


7 kommentarer:

  1. En spårhäst...det var något nytt :P

    SvaraRadera
  2. Visst jag funderar på att anmäla mig till kurs i viltspårning de brukar faktiskt ha spårträning och tävling just i "vår" skog på sommaren=)

    SvaraRadera
  3. haha det skulle vara något Alma dyka upp med hästen i spårsele och säga hon är duktig på att spåra räv och älg, skulle skapa många stora ögon :)

    SvaraRadera
  4. Ja, det kanske är hennes superkraft som behöver upptäckas och utvecklas. Praktiskt med så långa ben när hon ska spåra trafikskadade renar och älgar.

    SvaraRadera
  5. Man kanske kan lära upp henne som kantarell-häst..

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. Jättebra, jag som aldrig plockat en kantarell i hela mitt liv tills vi kom till denna gård. I fjällen finns inga kantareller men här nere i kustnära skogslandet finns en liten kantarellbacke.

    SvaraRadera