Featured Post

Läsa tillsammans

Nya testamentets flitigast förekommande textförfattare Paulus omvändes genom ett möte med Kristus på sin väg till Damaskus för att stoppa ...

måndag 6 april 2015

Örnevangelium

Uppståndelsen målad av Caravaggio ca 1620
Markus 9:1 ”Sannerligen, några av dem som står här skall inte möta döden förrän de har sett Guds rike komma med makt.”

Ljög Jesus när han sa det här? Eller svamlade han? Ja, det har diskuterats genom tiderna. Redan Johannesevangeliet innehåller en passus som syftar på diskussionerna kring när Guds rike ska "komma med makt"*. De första kristna väntade detta i sin livstid men ännu väntar vi, eller gör vi det? 

De första kristna levde i en orolig tid, med tanke på hur Judéen låg geopolitiskt just vid tiden för Jesu liv kan man fundera på varför "tiden var inne" just där och då. Romarriket kontrollerade hela Medelhavet och man upprätthöll Pax Romana med alla medel. Gränsområden mot rivaliserande riken kontrollerades extra hårt. Provinsen Judéen gränsade mot Partherriket som liksom Rom kämpade om resterna av Alexander den stores rike och gärna ville ha kontroll över en kustremsa mot Medelhavet.

Minsta lilla uppror slogs ner stenhårt, att Jesus inte fick leva var inte alls underligt. När sedan kejsar Nero behövde en grupp att skylla den stora branden i Rom år 64 på var det för honom självklart att den lilla sekten som härstammade från en korsfäst upprorsledare i Judéen var en utmärkt syndabock. De var mestadels judar, utlänningar, slavar och kvinnor, bara ett fåtal var romerska medborgare, och de levde på ett sätt som stack ut. Speciellt deras måltids- och egendomsgemenskap ansågs löjlig och äcklig. Äta någons kropp och blod! Rykten spreds om barnaoffer i kannibalistiska riter, ja de behandlades som vilka judar som helst.

Ändå kallades de för just kristna skilt ifrån den judiska gruppen, det yttre motståndet gjorde att man började få en uppfattning om sig själv som en grupp som hade något mer att komma med gamla testamentet räckte inte och de började skriva ner sina minnen av Jesus. Markusevangeliets kortfattade karaktär talar för att det skrevs ner i all hast av Johannes Markus (Hammaren) och dikterades av Simon Petrus (Klippan) som bodde i Rom där Neros förföljelser började och var som mest hätska. Den flitigaste skribenten av de kristna var annars Paulus som kunde Bibeln utan och innan, den del som vi kallar Gamla testamentet. Men han hade aldrig mött Jesus före hans himmelsfärd.

Kanske bad Paulus Markus ta denna diktamen av Petrus? Markus som Paulus en gång blivit sur på eftersom han tyckte att han var en svikare. Nu svek inte Markus. I nöden prövas vännen och Markus visade sig ha mognat och lyckades rädda Petri berättelse till eftervärlden medan Petrus själv blev korsfäst, enligt traditionen upp och ner eftersom han inte ville dö lika ärorikt som Jesus som han själv svek en gång i nödens stund. Markus och Petrus, Hammaren och Klippan som till slut visade att det går att bli pålitlig om man får en ny chans.

Men alla som hört Jesus säga det Markus skrev ner mötte döden innan Jesu andra tillkommelse. Ingen enda av de första kristna lever här på jorden nu. Inte har vi sett hans rike komma med makt. Här knogar vi på i tåredalen.  Kristna korsfästs åter, nu av IS. I Pakistan kastades nyligen ett kristet par som var gravida in en brinnande ugn. Var ser vi att Guds rike kommit med makt?

Detta funderade de första kristna också på men de gav sig inte. Vad höll deras hopp vid liv i de fruktansvärda förföljelserna under kristendomens tre första sekel? Hur kunde denna religion som var så hårt trängd och orimlig sprida sig så snabbt både inom och utom romarrikets gränser? Jag tror att det kan vara så som många av de första kristna lärde, exempelvis biskop Ambrosius av Milano: Guds rike kom med makt när Jesus uppstod från de döda.

Ambrosius stödde sig på hur Jesus talar om de yttersta tiderna i Lukasevangeliet. När Markus talar om den sista stora nöden är det som en direkt beskrivning av vad de första kristna fick uppleva och ännu upplever på många håll i världen. Matteus och Lukas lägger till att de inte ska följa vem som helst som kallar sig Messias eller säger att han finns på någon hemlig och svårtillgänglig plats.**

Men Lukas, som är bättre på grekiska än de övriga evangelisterna, skriver inte kadaver och gamar, utan kropp och örnar. Lukas 17: 37"De frågade honom: ”Var blir det, herre?” Han svarade: ”Där liket ligger, där samlas gamarna.” Gam och örn är samma ord på grekiska. Ambrosius läste detta som liket, kroppen av Jesus och de där örnarna som kommer till liket är kvinnorna vid graven i den tidiga gryningen***. Matteus skriver mer detaljerat om allt än vad Markus gjorde och han berättar så här om uppståndelsen i början av kapitel 28:
Efter sabbaten, i gryningen den första veckodagen, kom Maria från Magdala och den andra Maria för att se på graven. Då blev det ett kraftigt jordskalv, ty Herrens ängel steg ner från himlen och kom och rullade undan stenen och satte sig på den. Hans utseende var som blixten och hans kläder vita som snö. Vakterna skakade av skräck för honom och blev liggande som döda. Men ängeln sade till kvinnorna: ”Var inte rädda. Jag vet att ni söker efter Jesus, som blev korsfäst. Han är inte här, han har uppstått, så som han sade. Kom och se var han låg. Skynda er sedan till hans lärjungar och säg till dem: ’Han har uppstått från de döda, och nu går han före er till Galileen.

Jesus talar också om solförmörkelse som ett tecken på att Guds rike kommer med makt och vid korsfästelsen förmörkades solen, det var då Jesus citerade Psalm 22: "Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?" Ambrosius slutsats blir att Guds rike kom med makt när Jesus uppstod från de döda. En av ökenfäderna, Antonios, skriver i sina brev om en enda tillkommelse. Jesus kommer inte två gånger utan en enda. Guds rike kom med makt när Jesus dog och uppstod. 

Det gjorde att de kristna härdade ut. Jesus uppståndelse var tecknet som inte gick att ta miste på. Därför vet vi att historien får ett lyckligt slut och ondskan som besegrades på korset har sin tid utmätt, som Jesus säger i avskedstalet till lärjungarna vid den sista måltiden: Denna världens härskare är dömd.

*Joh. 21:21-23 När Petrus såg honom frågade han Jesus: ”Herre, hur blir det med honom?” Jesus svarade: ”Om jag vill att han skall bli kvar tills jag kommer, vad rör det dig? Du skall följa mig.” Därför spred sig ett rykte bland bröderna att den lärjungen inte skulle dö. Men Jesus hade inte sagt till Petrus att lärjungen inte skulle dö utan: ”Om jag vill att han skall bli kvar tills jag kommer, vad rör det dig?”

** Matt 24: 25- 28 Nu har jag sagt er det i förväg. Om ni alltså får höra: Han är ute i öknen, så gå inte dit, eller: Han är inne i kammaren, så tro det inte. Ty liksom blixten kommer från öster och lyser ända till väster, så blir det vid Människosonens återkomst. Där kadavret ligger, där samlas gamarna.

*** Eftersom örnen är symbolen för den Helige Andes inspiration i kristendomen. Jag tänker, i tillägg inte motsägelse, till Ambrosius att detta kanske också handlar om den zoroastriska traditionen att lägga lik på höga "tystnadens torn" där gamarna äter upp kroppen. Jesus talade alltså om en begravningssed som inte alls var obekant för hans åhörare. 

Vi associerar till en krigsskådeplats med flera döda men Jesus säger kadaver/lik i ental. Kanske talade han bara om graven eftersom det inte handlar om många kadaver/kroppar utan en enda? Samtidigt hade ju Jesus vunnit slaget mot ondskan, denna världens härskare, och vid den tomma graven stod det klart att segern var vunnen så han kan medvetet ha valt en metafor som leder tanken både till krig och begravningsseder.


24 kommentarer:

  1. Bloggen blev väldigt snygg såhär. Och så slipper du kanske reklamen som ibland givit komiska effekter pga kontrasterna mellan dina bilder och reklambilderna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja och jag blev riktigt rökt på reklamen när jag får någon slags poäng pga alla som ser den och den kunde man använda till att göra reklam för sin blogg eller ny design. Jag ville inte byta till deras förvalda design så jag tänkte att lite evangelium i fastetider kunde kanske vara något att annonsera om så nya fick läsa om det. Men nej, avslogs pga religiöst innehåll. Tack för mig, blogg.se, som bara vill ha småtjejer som säljer smink och kläder till varandra. Hoppas detta funkar bättre nu avsaknanden av reklam känns fräsch. Hade en gammal litteraturblogg här som legat i malpåse sedan pappa dog, så nu är barockbloggen också här.

      Radera
  2. Om Guds rike kommit med makt så är det väl i mycket en inifrån-makt, en förmåga, senapsfröet, skeenden vi inte kan se, eller inte kan värdera rätt. Men för den som förlorat än älskad eller lider svårt av andra anledningar så är detta ändå en tröst för tigerhjärtan. Klart att man hoppas och längtar efter en ännu tydligare makt.

    Som du skriver så verkar det som att Jesus återkomst kommer att vara uppenbar (blixten) och logiskt självklar (gamarna(örnarna) inga mysterier, inget esoteriskt i det skeendet.
    ***
    Efter att ha gjort mig trött med fysiskt arbete idag så såg jag på SvT (finns i 10 dagar till) ett program om Mysteriet Maria Magdalena. I början tänkte jag mest jaja, spekulationer om spekulationer, men det blev ändå intressant. En sak jag afstnade för var påståendet att Marias centrala inblandning avseende korsdöd och uppståndelse talar starkt för dessa texters äkthet. I ett så patriarkaliskt samhälle så skulle man annars ha föredragit ett manligt huvudvittne, helst Petrus, om man bara hittat på det hela.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, enast imorse talade jag och en kär vän om hur det alltid slog blixtar kring Jesus och kvinnorna, det är då det verkligen händer. Jag är ganska less på Dan Brown och liknande spekulationer, läste till och med den där skräpboken som inspirerat honom av misstag på den tiden då jag alltid läste klart böcker oavsett. Holy blood, holy grail hette den. You have been warned! Men visst finns det poänger i det du tydligen sett.


      Ja evangelierna är ur propagandasynpunkt så eländiga så en spin doctor måste falla i gråt. Kvinnor som påskens viktigaste vittnen. Kvinnor som dessutom blir förskrämda först. Som upplagt för att ifrågasätta. Men Jesus är inte intresserad av effekter, till fariséerna säger han också, ni får inget annat tecken än Jona-tecknet.

      Jag tolkar det som om Jesus inte vill våldta människorna utan att vi ska få en chans att också säga nej med den intellektuella hedern i behåll, precis som vi kan säga ja med samma heder intakt.

      Radera
  3. Fint skrivet! (Och snygg lay-out - jag använder den själv till mina spirituals-översättningar). Andra uttolkare menar att Mark. 9:1 uppfylldes redan i Mark. 9:2 http://www.bibeln.se/las/2k/mark#q=Mark+9%3A2

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag läste just i morse dagens andakt i Oswald Chambers Allt för honom, där han gör precis den kopplingen. Men jag tror ändå uppståndelsen är det tydligaste tecken vi får. Utan den skulle ju kristendomen aldrig funnits.

      Radera
    2. Svårt att tro på att Mark 9:1 uppfylldes i Mark 9:2. Det var sex dagar mellan Jesus uttalande "några av er.." och händelsen på härlighetens berg. Svårt att tro att Jesus då trodde att ett antal lärljungar skulle falla ifrån under dessa sex dagar så att bara några fanns kvar.

      Inte stämmer heller händelsen på Berget med det som skulle vara helt uppenbart och synligt för hela mänskligheten.

      Detta om att inte smaka döden fram till en dom (talet om att skämmas för Jesus) kan väl handla om aspekter på döden och människosjälen som vi inte har kunskap om. Det måste inte handla om den kroppsliga döden, kanske.

      Radera
    3. Förlåt sent svar. Har inet lärt mig riktigt hur denna funkar ännu. Jag kan tex inte se om det kommer nya kommentarer.

      Ja, jag håller ju inte med Oswald Chambers eftersom förklaringsberget var en hemlig händelse som inte ens fick yppas innan Jesus uppstått.

      Antonios menade, och jag håller med honom, samma sak som du; att domen är pågående. Petrus är ett exempel på en som döms efter att ha förnekat och skämts för Jesus. I Johannesevangeliet 21:15-19 Så tanken att vi alla får vår stund med domaren Jesus har bibelstöd.

      Radera
  4. Hoppas att blogspot är tillräckligt barockt för barockbloggen.

    Ja det där att kristna alltid gått och väntat på tidens snara slut, det finner jag ganska besvärligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hoppas jag med, jag testar mig fram. Hade redan en gammal litteraturblogg här som jag glömt av. Skönt slippa reklamen och glad att du hänger med!

      Radera
  5. jäpp håller med Alma, gudsrike hade sin början hos dom första lärljungarna och har expanderat sedan dess, jesus citerar ju också från psalm 110, HERREN sade till min herre: »Sätt dig på min högra sida, till dess jag har lagt dina fiender dig till en fotapall.»Din makts spira skall HERREN utsträcka från Sion; du skall härska mitt ibland dina fiender. Som jag ser det expanderar gudsrike även om det möter motstånd.

    Fin ny blogg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så är det. Alla eskatologiska rörelser som nästan alltid slutat med förtryck och galenskaper skulle aldrig uppkommit om man följde Jesu ord om att inte rusa hit och dit på varje löst rykte.

      Radera
    2. Ja just... Här är han (katoliker), nej HÄR är han (Lutheraner), nej HÄR är han (baptister) nej HÄR är han (pingstvänner) nej HÄR är han (livets ord), nej HÄR är han (new age) ... osv osv osv

      Radera
    3. Precis så är det ju. Skönt att kunna höja blicken och följa örnarna i stället.

      Radera
  6. Helt rätt Klaus, sådant tycker jag är urtrist i vissa kristna kretsar , man accepterar inte trossyskon på grund av läror. Värre tycker jag det är ifall man kallar sig kristen och är hård hjärtad mot fattiga exempelvis, elak mot barn och djur osv , tycker mest det är "krafs" att resonera om detaljer i nattvardsbrödet (som ett exempel) precis som att gud skulle bli glad eller arg om vi har rätt eller fel syn på läro detaljer

    har följt findhorn i skottland i många år och deras andliga ledare som i början var väldigt mycket new age och anti mot kyrkan, men många av dom gamla är borta och findhornare numera skäms inte för att sjunga halleluja ;)

    https://www.youtube.com/watch?v=Ld9O7sEivek

    Findhornarna har ju en ganska bra bild av att jorden kan bli något vackert, och håller med dom helt som koloni ägare och att jesus säger att må guds vilja ske på jorden så som i himlen.Eller den som inte är imot mig församlar med mej. och så ser jag findhorna som människor som församlar med jesus på sitt sätt som förkunnare av paradiset , även om lärorna ibland kan vara lite ufo ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och vad gäller Findhornarna så får de allt komma med bra argument om jag ska tycka annorlunda mot dig.
      Har inte du en gnutta Tom Bombadill-blod i dig förresten?

      Radera
    2. Lyckades inte posta om Tom när alma skrev om honom, krångel på gamla bloggen.läste på nätet att Många genom tiden som försökt gissa vem Tom Bombadill är, Tolkien sa vid något tillfälle att han är en landsbyggds anda som håller på att dö ut och så kan det kanske vara, ungefär som gamle Edward persson som sjöng, låt dom bara gå på vi klarar oss nog ändå :) hade en morfar och en morbror som var lantbrukare och morfar hade massor med sådana kul bombardill egenskaper, man får hoppas man ärvt en del ;)

      Radera
    3. Javisst, jag kände genast igen gamle Tom i dig, käre Lars! Vi kortväxta hober från norr, känner absolut igen herr Bombadill långt i söder.

      Radera
    4. Tack Alma, känner igen Tom även ifrån folket uppe ifrån norr som tycker om hästar,hundar,katter :)

      Wikipedia har en ganska omfattande artikel om Tom :

      http://sv.wikipedia.org/wiki/Tom_Bombadill

      Ganska kul att en gamal professor kan orsaka så mycket huvudbry över vem Tom är :)

      Radera
    5. Ja, tänk att litteratur är ett så levande och verksamt medel för att sätta igång tankar och bilder. Förresten har jag alltid tänkt mig att Tom Bombadill talar skånska.

      Radera
  7. Håller med dig Lars. Och ibland kan det kännas som att troende människor, är ganska omärkligt arga på sådana som borde vara ens sanna fiender (sadistiska knarkkarteller) medan de är alldeles oerhört arga på sina tros-grannar.
    Detta gäller dock alla slags tydliga ideologier även världsliga, politiska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är så störande ologiskt att jag ibland blir riktigt okristligt ofördragsamt rasande, som du vet.

      Radera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera