Featured Post

Läsa tillsammans

Nya testamentets flitigast förekommande textförfattare Paulus omvändes genom ett möte med Kristus på sin väg till Damaskus för att stoppa ...

torsdag 13 januari 2022

Julkalenderns avslut med en mycket sorglig, och viktig, minnesdag

 Och Anden och bruden säger: ”Kom!” Och den som hör det skall säga: ”Kom!” Och den som törstar skall komma. Och den som vill skall fritt få dricka av livets vatten.  Upp. 22:17

13 januari 1998 tände den kristna homosexuella mannen Alfredo Ormando eld på sig själv på Petersplatsen i Vatikanstaten i protest mot hur kyrkan behandlar homosexuella. Johannes Paulus II var påve då och mörkade Ormandos självmordsbrev som var ett manifest mot hatet mot homosexuella i kyrkan. Alfredo Ormandos mor fick aldrig veta vad som hänt utan hon fick höra att sonen dött i en bilolycka. 

Ingen  är förstås felfri men den behandling Alfredo Ormando fick utstå från Johannes Paulus II är inte värdigt en kristen ledare, snarare betedde han sig som en fascist av värsta sorten när han medverkade till mörkandet av Ormandos brev. Det sägs också att han på platsen där Ormando tände eld på sig själv ska ha predikat mot homosexualitet med ord som att "stå emot ondskan". Detta kan ju ha missförståtts, vilket jag sannerligen hoppas,  men hemlighållandet av brevet är ju inte ett missförstånd.

I ett brev till en vän berättade Ormando att han inte var rädd för döden eftersom han visste om att han skulle få komma till ro hos Gud dit han längtade för att få komma hem och slippa känna sig som en infekterad smitthärd pga sin läggning. Det känns skönt att veta att han aldrig förlorade tron på vår himmelska förälder trots elaka och förblindade representanter för Jesus här på jorden.

Vatikanen mörkade men Barockbloggen mörkar inte, här kommer därför ett utdrag från Alfredo Ormandos brev:

Förlåt mig för att jag föddes till världen. Förlåt mig för min längtan. Förlåt mina drömmar. Förlåt mig att jag har skrattat. Förlåt mig att jag har tyckt mig vara lika mycket värd som heterosexuella. Förlåt mig att jag har upplevt min homosexualitet som något naturligt.[...] Jag hoppas de ska förstå mitt budskap. Det är en form av protest mot kyrkan, mot hennes demonisering av homosexualitet.

Numera hålls manifestationer den 13 januari på Petersplatsen i åminnelse av Ormandos manifestation.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar