Featured Post

Läsa tillsammans

Nya testamentets flitigast förekommande textförfattare Paulus omvändes genom ett möte med Kristus på sin väg till Damaskus för att stoppa ...

lördag 5 mars 2022

Fastan har börjat på värsta tänkbara sätt

 Du talade en gång i en syn,
du sade till dina trogna:
”Jag kröner en hjälte,
jag upphöjer en yngling ur folket. Psaltaren 89:20

Just nu går jag i dystra tankar och jag bad Gud under tårar att beskydda och bevara Volodomir Zelensky, Ukrainas ofattbart modiga president. Då kom jag på att jag varit så upptagen och dyster att jag inte börjat med min fastekalender, som är en livgivande tradition för mig.  Jag plockade alltså fram min dator. Jag insåg att jag glömt slå av datorn när julkalendern avslutades för när skärmen öppnades såg jag den bibeltext jag läste sist, i julas. Det var den som står här ovan. Det är en psalm om kung David. Volodomir Zelensky är jude. Jag ser detta som ett bönesvar.

Ingen hade väl trott att den före detta komikern som spelade president i en TV-serie skulle bli krönt till hjälte. Men sådan är Gud. Gud utväljer den som ingen i världen tror skulle kunna vara något. Så var det med minstingen David, så är det med Volodomir Zelensky. Men jag tycker ändå att det är orättvist att låta Ukraina stå ensamma mot mördaren Putins Goliat-armé. Gud är alltid större, men kanske Gud vill se lite action hos oss som kan?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar