Detta inlägg skrev jag 1 januari 2015 i ett annat blogghotell men jag tycker det förtjänar att återpubliceras:
 
En östkyrklig ikon av Jesu födelse där traditionen är att stallet där Jesus föddes låg i en naturlig grotta och oxen och åsnan finns med som både verkliga djur men också symboler för Lukas evangelium, där julevangeliet återfinns (oxen, det arbetande folket, män) och Jesus som Messias, fredskungen(åsnan, det arbetande folket, kvinnor). 
De första kristna började fira 
jul under förföljelsetider på 200-talet e.Kr. ingen kunde ännu vara 
säker som kristen i det romerska riket som fortfarande omfattade nästan 
alla områden där det fanns kristna även om den också nått Afrika och 
Asien utanför Roms domsvärja. Genom resor till kristna riken som Romarriket, genom germaner, kelter och britter hade  till och 
med enstaka nordbor kommit i kontakt med den nya religionen.
 
Kring 250 efter Kristus började 
kristna fira Jesu födelse trots att man tidigare motsatt sig 
födelsedagsfirande. Judar firade vid midvintertid tempelinvigningsfesten
 Chanukka och ännu de tre första århundradena e. Kr. var många kristna 
judar. Det var också så att man läste Jesaja 9 som en profetia om att Jesus borde födas
 under denna tempelinvigningsfest eftersom den handlar om ljus. Man 
tänder till exempel menorans åtta ljus ett efter ett under denna 
festvecka, en förebild till vår adventsljusstake.
 
December som födelsemånad var 
självklar då eftersom Maria fick besök av Gabriel i judarnas sjätte 
månad som är februari/mars, enligt Lukas evangelium. Tertullianus berättar att de första kristna levde i 
tron att Jesus dog 25 mars vilket satte datum för Marie bebådelse till 
det datumet som också var vårdagjämningen i den julianska kalendern och 
sedan räknade man nio månader från detta datum till Jesu födelsedag. 
Detta gjorde man enligt en judisk tradition som sa att viktiga profeter 
föddes eller avlades på samma datum som de dog.
 
Under upplysningen började man 
ifrågasätta alla datum och faktauppgifter i Bibeln, Paul Ernst 
Jablonski, professor i Frankfurt** var först med denna idé som spred 
sig bland tyska liberalteologer under 1800-talet och blev etablerad 
"sanning". Man gav sig också på kristna traditioner som datum för 
Jesu födelse. Grundtesen var att alla kristna traditioner var kristnade 
hedniska sedvänjor. De hittade då en solfest den 25 december; Sol 
invictus, som firades just den 25 december. Det 1800-talsteologerna 
"glömde bort" var att denna solfest inte firades före kejsar Julianus, *
 som placerade denna solfest just på den dag som de kristna redan, sedan
 över hundra år, firat till Jesu födelse. Innan Julianus försök att 
flytta solens dag till 25 december firades decembers solfest av romarna 
den 11 december vid den julianska kalenderns vintersolstånd.
 
Kristna var nämligen inte alls 
intresserade av att fira romerska fester utan ville distansera sig från 
dem men däremot ville de fira judiska festdagar eftersom de såg 
kristendomen som en uppfyllelse av judendomen eller så ville de göra 
helt egna fester för att markera det unika i kristendomen och det var 
helgondagarna. Julen blev alltså en kristen Chanukka***, Den romerska 
skördefesten Saturnalierna 17-23 december, firades inte alls av kristna.
 Tacksägelsedagen i början av oktober (i USA en månad senare av 
klimatskäl) firar höstskörden vid tiden för den judiska lövhyddohögtiden
 som för judarna är årets första fest och höstens skördefest.
 
Många teologer menar att Jesus föddes 
vid denna högtid och Marie bebådelse skulle då ha ägt rum vid Chanukka 
för att uppfylla profetian i Jesaja 9. Lövhyddohögtiden, menar de, 
skulle ha förklarat Johannesevangeliets ord: "Ordet blev människa och 
bodde bland oss" där det på grekiska står: "slog upp sitt tält ibland 
oss" vilket kan tolkas som en av de lövhyddor som man bodde i under 
Lövhyddohögtiden. Det passar då förstås inte med Lukas angivelse av sjätte 
månaden dvs mars för Marie bebådelsedag.
 
Men det spelar mindre roll för 
Barockbloggen, det viktiga är att ärerädda de första kristna som inte 
alls ville ta över hedniska festdagar. Vi vet ju alla som fött barn att 
om det verkligen var den 25 mars Gabriel kom till Maria vilket vi 
faktiskt inte kan veta, Lukas skriver ju bara om "sjätte månaden", kunde 
Jesus lika gärna ha fötts den 10 december eller 7 januari och alla dagar
 däremellan eftersom barn kan födas både två veckor före och efter 
beräknat datum****. Kanske har östkyrkan rätt i att Jesus föddes den 6 
januari, Trettondagen/Epifaniedagen.
 
När det än var passar dock Jesu födelse in på denna vackra profetia om Jesus från Jesaja 9:
 
Det folk som vandrar i mörkret
ser ett stort ljus,
över dem som bor i mörkrets land
strålar ljuset fram.
Du låter jublet stiga,
du gör glädjen stor.
De gläds inför dig
som man gläds vid skörden,
som man jublar när bytet fördelas.
Oket som tyngde dem,
stången på deras axlar,
förtryckarens piska
bryter du sönder,
som den dag då Midjan besegrades.
Stöveln som bars i striden
och manteln som fläckats av blod,
allt detta skall brännas, förtäras av eld.
Ty ett barn har fötts,
en son är oss given.
Väldet är lagt på hans axlar,
och detta är hans namn:
Allvis härskare,
Gudomlig hjälte,
Evig fader,
Fredsfurste.
Väldet skall bli stort,
fredens välsignelser utan gräns
för Davids tron och hans rike.
Det skall befästas och hållas vid makt
med rätt och rättfärdighet
nu och för evigt.
Herren Sebaots lidelse
skall göra detta.
|  | 
| Idag firas Guds moders dag i katolska kyrkor, 8 dagar efter juldagen. Bartolomé Esteban Murillo är en favorit hos mig och här är hans bild av Maria med Jesus i famnen och en rosenkrans i handen vilket passar bra på nyårsdagen därför att det också är en gemensam ekumenisk förbönsdag för världen. 
 | 
 
 
 
*Kallad "avfällingen" eftersom han 
försökte återinföra en romersk hednisk statsreligion och göra kristna 
illegala igen efter att hans bror och företrädare Konstantin legaliserat
 och tom favoriserat kristendomen. I sin Hymn till Helios, skriven 363 
mer än hundra år efter det första kristna julfirandet, förlägger han Sol
 invictus-dagen till 25 december.Om denna period i romarrikets historia skrev Viktor Rydberg en roman som okritiskt hyllar Julianus: 
Den siste atenaren. Jag tyckte som ung att den var mycket läsvärd, men den tillhör dessa barndomens magiska läsupplevelser som jag känner mig rädd för att omläsa av rädsla för att magin ska vara försvunnen. Historiskt korrekt är den inte, det förstår jag nu, men spännande tyckte mitt 14-åriga jag.
 
** En annan forskare, Jean Hardouin, 
som framförde samma teori  är också känd för att ha menat att hela nya 
testamentet var skrivet på latin från början och antika skrifter var 
mestadels förfalskningar från 1200-talet, vilket man kunde komma undan 
med i dåtidens forskningsläge och samhällsanda, med den akademiska hedern
 i behåll.
 
*** Intressant är att 25 december 
inföll under Chanukka bland annat år 7 f.Kr. som av många skäl ses som 
ett troligt födelseår för Jesus.
 
*** säger jag som luttrad "42-veckorsmamma" fem barn har samtliga fötts långt efter utsatt datum.
  
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar