Jesaja 66
Man slaktar tjurar och dräper människor,
man offrar får och bryter nacken av hundar
man skänker matoffer och frambär svin,
offrar rökelse och hyllar avgudar.
De har valt att gå sina egna vägar
och njuter av sina vidrigheter.
Bland de djur som Mose lag utnämnde som orena intar grisen en särställning. Hundar och kaniner är exempel på djur som ansågs som orena i en lång rad av orena djur, men inget djur är så erkänt rituellt orent som grisen. Min egen spekulation kring varför det blivit så är att grisen har så hög status, som matdjur, i alla omgivande kulturer kring det judiska kärnområdet i nuvarande Israel. Provinserna Judéen , Galliléen och Samarien var romerska när Jesus föddes och romarna fullkomligt älskade griskött. Det är alltså inte bara Asterix tappra galler som åt griskött med förtjusning, det var favoritköttet för både romare och greker. Kina är ju också välbekant för grisköttets särställning. En kultur som äter fladdermöss och myrkottar, ormar och svalbon borde i sig anses om extremt oren men det kött som de älskar allra mest att äta är grisens. Alla dessa omgivande folk var folk som judarna ville distansera sig ifrån. Kina är ju så griscentrerat att ordet för hem skrivs med tecknet för gris med ett tak ovanför. Mittens vidsträckta rike var en högkultur medan Tera tog med sig Abraham, Haran och Lot till Kaanan från Ur.
Man brukar förklara detta med orenheten med rationella skäl som att grisar är allätare, de äter under stress sina ungar, de har ibland trikiner och de rullar sig i lera. Om vi ser på ett annat orent djur, kaninen, har även kaninen den ofina vanan att äta upp sina ungar vid stress, de lever i jorden inte bara rullar sig i den, de äter sin egen avföring för att få i sig b-vitamin och de har en social struktur om gör det lätt för oss att ha kaniner som husdjur. De är visserligen inte allätare och har sällan trikiner, men andra inälvsparasiter saknas inte. Ändå är det få judar och muslimer som kräks om de får veta att de ätit kaninkött av misstag medan griskött kan skapa den reaktionen.
Tittar vi sedan på det "rena" djuret kycklingen, är det ännu mer underligt med grisfobin utifrån naturvetenskapliga skäl: hönor har ofta den väldigt allvarliga sjukdomen salmonella vilken kan spridas av ägg, av illa tillagat kött, samt de levande hönsen när man vårdar dem. Även det "rena" djuret kon kan sprida svåra sjukdomar till exempel EHEC och galna kosjukan. Trikiner hos däggdjur har sin motsvarighet hos de rituellt rena fiskarna i anisakiasis, och bandmask, som också kan spridas via kokött förutom grisar. Ja börjar vi gräva i zoonoser och parasiter tar det aldrig slut, och grisen är absolut inte det värsta av alla husdjur. Influensor och virus kommer sig också av att vi äter djur, men oftast kommer dessa från fåglar; rituellt rena djur, även om grisar också är vanliga spridare. Nu senast är det ju fladdermöss och myrkottar som visat sig vara ursprunget till covid 19.
Nej, det håller helt enkelt inte att komma med naturvetenskapliga argument för att griskött är så exceptionellt hatat i Mose lag (och i Sharian). Det kulturella avståndstagandet är nog absolut viktigast men sedan tillkommer Griseknoen, Nasse, Piggly Wink, Miss Piggy, Greta Gris och alla andra grisar som är så lika oss människor i litteraturen men även i naturen. Tamgrisen har utvecklats på många håll, teknologin att tämja grisar spreds från det Indo-Europeiska kärnområdet och Kina, men vildsvin fanns överallt och deras söta kultingar kunde man ta sig an när man dödat deras livsfarliga mammor och så tämja egna grisar.
Grisar är flockdjur och följer sin gamla sugga som också försvarar sin flock så mänskliga herdar kunde lätt bevaka grisflockar som bökade upp marker där det sedan gick att odla. Vi vet ju också från exempelvis Emil i Lönneberga hur lätt en gris blir ett sällskapsdjur som det blir mentalt omöjligt att slakta. Det tror jag kan vara en lite förklaring, varken kor eller får är lika lättlärda som grisar. Denna min tes bevisas också av att getter visserligen räknas som rena, men ändå får symbolisera ondskan i Bibelns värld. Getter är betydligt mer lättlärda och intelligenta än får. De kan byta helt till en människoflock vilket får sällan gör. Fattiga människor hade ofta bara en enda get som mjölkdjur och ullproducent och geten blev extremt lik sin människa, lärde sig trick och framstod som nästan magisk i sin förmåga till att bryta sig ut ur fållor och i att härma sin matmor. Vi har också haft en get som var det mest lättlärda djur jag levt med. Mycket lättare och fortare än en hund följde hon oss överallt utan koppel. Bästa kompisen i fjällen är utan tvekan en get.
Grisen har egenskapen , olikt alla våra tamdjur, att ha ett "naket ansikte", den liknar oss. De små kultingarna är väldigt lika människor. Det kan nog också påverka detta med orenheten, precis som hundens människoanpassade beteende, som motsvaras av människans hundanpassning, skapat starka tabun kring att äta dessa djur. Men det är förstås bara en del av sanningen. Grisar är också det enda av husdjuren som vi bara äter. De kan visserligen böka upp åkrar och leta efter tryffel, men det normala är att grisen bara ska gödas till slakt. Ingen ull, ingen mjölk , inga ägg motiverar till att hålla grisen vid liv. Den används inte till jakt, dragdjur eller som vakt. Den ska bara födas och bli kött direkt.Vi får nog bara acceptera att människor har skapat olika tabun kring djur eftersom det i grunden är onaturligt och svårt att försvara dödandet av andra för vår överlevnads skull.
Sanningen är ju, rent vetenskapligt, att vi inte skulle drabbas av virus och influensor om vi inte åt döda djur. Om vi levde som i paradiset och nöjde oss med grönsaker, frukt och bär till mat skulle vi slippa många farsoter, inte minst covid 19 som ju kom till oss genom att någon sålde fladdermöss till soppa och myrkott till skrytmiddag på en marknad där djuren förvarades levande tätt tillsammans i små burar.
Sammanfattningsvis verkar grisar uppfattats som orena pga att så många folk tämjt grisar och älskat deras kött, israeliterna ville särskilja sig från de andra folken och valde bort deras favoritkött. Sedan kan också detta att grisen är lik oss och lätt blir ett sällskapsdjur ha spelat roll för att tabut för att äta det ska slå till. Men hela frågan om "rena och orena djur" härstammar i grunden från människans inneboende motvilja att döda och det är en egenskap vi borde vårda, inte förakta. Snarare borde vi se det som tabu att äta alla djur och därmed skulle vi också slippa de allra flesta smittsamma sjukdomar som plågar oss.
Oerhört fin essä. Ibland läser man saker som förändrar mig. Det här var en sådan gång.
SvaraRaderaTack, käre Klaus!
Radera