Featured Post

Läsa tillsammans

Nya testamentets flitigast förekommande textförfattare Paulus omvändes genom ett möte med Kristus på sin väg till Damaskus för att stoppa ...

tisdag 29 december 2015

Guds barn och Guds pappa på samma gång (reblogg inspirerad av Klaus)

Bartolome Esteban Murillo målade 1645-1650 denna underbara familjeinteriör med Josef och Jesus i förgrunden och mamma Maria i bakgrunden, en mycket ovanlig komposition.

Josef hade sin namnsdag här fram till 1901.Då tänkte man på Josef, patriarken Jakobs son, men jag tänker på Josef som blev Jesu pappa. Vi får väldigt få uppgifter i NT om Jesu föräldrar, varken Josef eller Maria får framträda på det sätt som man tycker att de kanske borde fått. De diskuteras aldrig i breven till församlingarna och vi vet inget om dem mer än att de var en from hantverkarfamilj och att Jesus senare fick syskon. När Jesus dör verkar redan Josef död eller så sjuk så Maria ensam får följa sonen till korset och graven. Kanske hade han skadats eller förolyckats i ett husbygge?
Timmermannen Josef, har vi lärt oss att säga, men han kallas i evangelierna τεκτων en människa som bygger och konstruerar i trä, sten och järn. Judarna höll inte på Aristoteles uppdelning i tekniker och teoretiker så timmermän var också ansedda för sin stora kunnighet i skrifterna. Jesus fick alltså en god utbildning både inom teknik och teologi av sina föräldrar.
Ingenting i texten antyder annat än att Josef och Maria är unga och förstagångsföräldrar, alla som varit det vet vad det innebär av oro och förväntan. Josef har dock en fördel gentemot alla andra blivande pappor han vet att barnet är Guds son och att både barnet och modern kommer att överleva förlossningen. Det vet han genom att han är en sådan man som har närkontakt med Himmelriket så han får änglabesök i drömmen. Han vet alltså att barnet inte är hans men han ger honom all sin fadersomsorg ändå. Men Josef verkar också förstå att han är priviligerad. Han får vara med vid mysteriets ankomst : universums skapare föds som ett spädbarn i ett stall.
Med Jesu födelse var det välplanerat in i minsta detalj, två unga människor med stark tro och djup fromhet väljs ut Att hitta en fosterfar till Jesus borde ha varit ännu svårare än att hitta en lämplig mor (säger jag helt fördomsfullt). Att vara den där mannen som tar hand om en annan mans barn har aldrig varit speciellt meriterande i den tokiga världen där små pojkar ska växa upp till "män". Han avstår t.ex. från sex med Maria tills Jesus fötts: "Han rörde henne inte förrän hon hade fött en son." och den lilla meningen talar om en ömsint hänsyn som vi inte förknippar med traditionell "manlighet". Dessutom blir hans biologiska barn småsyskon till Marias son. Vi vet ju hur mycket mer respekt syskon visar storebror än sina föräldrar och sedan får han stå ut med att höra "du är inte min riktiga pappa" när storsonen blir 12, den där åldern då vi börjar hitta vår egen identitet genom att temporärt förneka våra föräldrar.
Målningen ovan visar den Josef jag läser om i Bibeln och jag tycker så mycket om den. Murillo har fångat den man som så lyhört blev Marias man och Jesu fosterfar. Han borde vara alla människors förebild. Jag tycker Anders Piltz beskrivit Josef lika väl i ord: "Han är himlens vän, änglarnas förtrogne, den tystlåtne arbetaren, mannen med ett inre liv. En nobel man, ett sant föredöme, öppen för Guds vilja, villig till uppoffringar, en motbild till patriarkatet, där männen vill härska, genomtrumfa sin vilja mot andras bästa och andras önskningar, förtrycka kvinnor och barn."

90 kommentarer:

  1. http://onlineministries.creighton.edu/CollaborativeMinistry/Advent/joseph.html

    Denna text var lite tår-i-ögat för mig och sista bilden är så fin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättefin text verkligen. Jag tror Josef lockar fram det bästa hos oss människor, egentligen gäller det också Maria, som tyvärr blivit så misshandlad av kyrkans tradition att det är lite svårt att se henne för den hon verkligen är. Josefs ofta undanskymd roll hjälper oss att se den modiga man och det goda föredöme han är.

      Fler borde läsa mer om Josef, han är en rejäl människa och en god manlig förebild.

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Jesus har ju många sidor, men har man många gånger funnit sig längst ner på samhälls stegen är jesus befriade , han talar inte makt språk och trycker inte ner, Estebans tavla verkar tala det språket med som tillhör guds rike

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är nog svårt för den som är i en totat priviligierad och trygg social position att riktigt fatta bredden, höjden och djupet i Jesus som befriare/frihalsare.

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    3. Såg din diskussion med någon på hela pingsten. Tyvärr blir det väldigt ofta så där i diskussioner..

      Radera
    4. Helt meningslöst, jag vet, men jag tyckte lite synd om Suri som ju verkligen inte förtjänar de där epiteten. Du sa ju kloka saker också!

      Radera
    5. Jag höll med suri och kom med den där gamla stan-liknelsen, det var allt.
      Rart av dig att nämna mig som frälst, jag känner mig inte räddad tyvärr. "Troende" känner jag mig som och har ganska lätt numer för att berätta om det för andra, jag kämpar också med "att följa" men jag har svårt med adjektivet "kristen", känns som en exotisk kultur och som något som bara skapar ett nytt "Vi" och "Dom".
      Mina behov av identitet har alltid varit små. Men jag har fått det lite lättare med begreppet "kristen" på senare tid.
      Och "relischöös" det blir jag aldrig.

      Radera
    6. Ville bara understryka att det är väldigt viktigt och centralt för mig att vara en "troende" och att försöka leva det. Det är de andra begreppen som jag har svårt för.

      Radera
    7. Som tur och väl är kristen ett brett spektrum =)jag har problem när jag säger till folk att jag är troende att dom svarar:- trams, du är väl inte kristen.

      Jag är för "vanlig" arbetare helt enkelt , finns någon slags förutfattad mening här i samhället att kristen då ska man gå runt i rutig nylon skjorta (knäppt ända upp i halsen) ha tjocka brillor och svimma så fort man hör ordet blod , typ =)

      Radera
    8. Tur att jag fått träffa er och några till så att jag får lite friare känslor för begreppet kristen.
      Men jag har alltid haft problem med olika -ismer som känns just som tjocka och färgade glasögon. Jag påstår inte att min läggning är den rätta, jag är född sådan bara.

      Radera
    9. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    10. Fast EGENTLIGEN så tror jag att tron på Jesus verklighet INTE förutsätter en ny social etikett (identitet) i pannan där det står "KRISTEN". Att Paulus är inne på det också. Men vi människor vill ha identiteter, är bokstavligen beredda att döda för identitet. Tänker på gruppidentiteter som nationalism.
      Och t.o.m INOM Jesu lärjungaskap så är det viktigt huruvida man är tribulist eller kanapé eller multiplikant or whatever.

      Radera
    11. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    12. Insåg nu att jag inte ska grubbla över sådant. Läs boken av James Martin, se dig omkring, se de andra och dig själv, ge gensvar på det som händer. Våga tillit. Våga utmana rädslan.

      Radera
    13. Lars - jo, människor reagerar lite perplext på mig också. Men samma sak där: om jag säger att "jag tror att allt detta med Jesus faktiskt är sant" - mer intresserad reaktion än om jag säger "jag är kristen" . Jag försökte göra så några gånger.

      Radera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Vilket intressant samtal ni har här! För mig är det nog så att jag blir lite förnärmad om folk inte fattar att jag är galet hard core kristen. Jag vill att det ska synas att jag inte går i bara i kapitalets ledband.

    Jag hoppas det märks att världens frälsare kommit här på något sätt också i mitt liv. Varje gång jag misslyckas med det , vilket är typ varje dag, blir jag ledsen på mig själv. Önskar jag kunde ta det lite lättare. Jag vill inte ha "KRISTEN" tatuerat i pannan för att folk ska fatta, jag vill att Guds rike ska synas i min livsstil. Men det är så lätt att dras in i stress och oro över över allt möjligt när Jesus ber oss leva bekymmerslöst, ta hans milda ok på oss och se på liljorna och fåglarna.

    Den där "identitets"-hetsen blir jag mer och mer allergisk mot. Att nödvändigtvis måsta tillhöra en grupp med tydligt avgränsande kännetecken för att ha existensberättigande medan alla de där som saknar denna identitet tillhör en stackars ointressant grupp av beklagliga varelser i stort behov av terapi tills de "hittat sina rötter". Jag blir galen! Vi människor är inte träd vi har inte rötter, vi har fötter vi flyttar på oss, lär känna nya människor, byter språk eller lär oss nya. Den kosmpolitiska kyrkan är min tröst. Guds barn är en bra identitet, ingen orsak till skryt och alla är välkomna.

    SvaraRadera
  6. Nu säger jag lite emot mig själv men det är precis sådan jag är, vänder och vrider.
    Det positiva med den nutida vurmen för "identitet" är väl att minska förtryck och att sluta försöka pressa in exv samer eller homosexuella i en för dem oärlig och falsk identitet. Majoritetskulturen/identiteten är ju inte bara neutral utan har sina specifika rutiner och "sanningar" och utstötningsmekanismer.
    Såg ett program om en ung man som kom tillbaka till sin ö i nya kaledonien och det kändes helt sympatiskt med förankring och identitet och gamka myter där, liksom när man ser reportage om eskimåer eller samer eller indianer. Sympati.
    Men när det börjar handla om Fransk eller Tysk motsvarighet till detta så upplever vi det som negativt och farligt.
    Det skulle inte kännas rätt eller fungera psykologiskt bra om man tvingade på kaledonien något slags universalkultur.
    När är sådan folk-identitet God och när är den ond?

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog just pga att vi lever i denna identitetsröra som det stör mig jättemycket. Det är okej för samer att ha jeans men Gud nåde stackars Gudrun Sjödén när hon låter ett plagg inspireras av en samisk kolt http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2327&artikel=5701505. Det degraderar samer till ett slags exotiskt utrotningshotat djur och Gudrun Sjödéns kreativitet får ett helt onödigt stängsel omkring sig.

      Jag tror ingen "identitet" skapad utifrån är bra. Om man alltid måste vara en representant för t.ex. judar och aldrig bara för sig själv blir man ingen hel människa. Visst kan gänget vara en trygghet men i längden blir det ett fängelse och att bryta gängkulturen kan bokstavligen kosta en livet.

      Dessutom finns då en väldigt stark känsla för vad som är "normalt" dvs de som tydligen Gudrun Sjödén tillhör. Dessa normala får inte ha vilka kläder som helst, sjunga hur de vill eller utmana "normaliteten" men de har åtminstone makten att bestämma vem som får göra vad. I subkulturerna däremot krävs en annan strikt ordning, det är okej med "normala" kulturella uttryck men det förväntas ständigt att man ska leva hela sitt liv som en representant för sin släkt och hur man gör det får man inte bestämma, det bestämmer den där "normala" majoritetskutluren plus någon informell ledare i gängkretsen. Döden hotar den som gör fel i subkulturen. Men denna blandade orena "normal"grupp människor som trots allt äger makten att bestämma vem som får ha vilka kläder tex kvinnor= vad som helst, män= absolut inte vad som helst om det inbegriper klänning. Minoriteter= vad som helst men helst exotisk kostym då och då så man "inte skäms för sitt ursprung". Låg social staus=friare uttryck, hög= stramare uttryck men mer makt och mycket mer pengar OCH det är lättare i den gruppen att vara individ, liksom gömma sig så länge man inte utmanar normaliteten med att klä ner sig till "fel" gäng.

      "Nationella identiteter" som poängteras och exkluderar är som jag ser det alltid onda och leder förr eller senare till ondska i form av mobbing, krig och folkmord. Förutom att man tvingar folk till stympning av sig själva eftersom man inte känner sig vara den där "riktiga" mannen, "riktiga" kvinnan eller självmord när man tvivlar på om man är tex. "riktig same" som i pjäsen här : http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=965&artikel=5335718

      Eller när en av våra bekanta efter 20 år i renskogen valde bort renskötaryrket för att få vara med sina barn och för att han blev less på att vara något slags museiföremål och blev rent vidrigt attackerad för sitt "svek" av vanligtvis snälla människor i min närhet. Han, Per-Ola Blind, var också med i radion, det var efter det attackerna blev jobbiga: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/437973?programid=909

      Sedan blir jag också arg på kapitalismens förmåga att lura oss in i en enhetskultur där inga verkliga val finns, men den här "identitetskulturen" är ju helt beroende av modern kapitalism. Ska du ha "rätt" till ett annat uttryck än modets måste du tillhöra en subkultur, godkänd, renrasig och renlärig.

      Alla andra måste bara foga sig. Henry Fords T-fordsfärg känns som en symbol för hela vårt kommersiella samhälle där du i praktiken blir fredlös om du inte köper rätt saker och beter dig i enlighet med din "identitet" som bäste konsument.

      Radera
    2. Mycket nytt där som behöver begrunda och kolla länkarna.

      Jag är ju också kritisk mot en överfixering vid identitet, men jag undrar ändå om detta med identitet, kollektiv och känslomässigt laddad identitet, kan ha en positiv sida också (förutom de negativa). Till exempel en eskimås tillhörighet i fråga om myter, sånger, bildkonst.
      Känsloliv och tankesätt. Där tänker jag på alla de människor och historier från bibeln som du berättar om här, är inte det ett uttryck för ett återberättade, bevarande och utvecklande av "ditt folks" historia och mytologi?
      Min känsla just nu är att kollektiva identiteter inte till hundra procent är dåliga även om de absolut KAN vara inlånade.
      Jag vet t ex en homosexuell arbetskamrat som avskyr pridefestivaler mest för att han ABSOLUT FÖRVÄNTAS älska dessa festivaler. Grupptryck liksom.

      Radera
    3. Med "ditt folk" menar jag förstås "de kristna" i detta fall.

      Radera
    4. Det skulle ha stått "inlåsande" inte "inlånade"

      Radera
    5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    6. Kom på något jätteviktigt. Ett av mina stora problemen med min tro på Jesus är ju just min avsaknad av en kollektiv kristen identitet. Du och Lars kan (antar jag) säga "vi kristna" men jag är mer ensam på det sättet. Saknar den identiteten.

      Radera
    7. Ja det är väl inte fel att få vara en medlem i en grupp, en familj etc. men när det innebär vissa mallar att låsas in i, den där pride-mallen din jobbkompis inte gillar tex. blir det inte bra och det har historiskt aldrig lett till goda ting att dela in folk i grupper. Ser vi mänskliga individer som är väldigt lika oss har vi svårt att döda och hata men ser vi grupper av något slag som vi dehumaniserar/exotiserar blir det lättare.

      Och att bli inlåst i en sådan "minoritet" är ibland lönsamt och trevligt men plötsligt står man där inför glasväggen/under glastaket och förstår att det är ett fängelse. Dessutom kan vissa inte nå dig där, det går bara inte att komma in. Identitetsfängelset skiljer oss från våra riktiga vänner och skapar hierarkier där de som hamnar längst ner, tex romer, lider stor skada.

      Och jag kan verkligen inte förlika mig med den självstympning som samhällets inlåsningar i "könsidentiteter"skapar. Hade vi verkligen varit jämlika och fria vore könskorrigerande operationer helt onödiga.

      Radera
    8. Intressant..
      Jag undrar om man kan ha kvar en del, "mjuk" kollektiv identitet och släppa den hårda varianten. Den hårda varianten handlar bl a om att jämföra sig med de andra grupperingarna, anse sig överlägsna och tillfredsställa vissa behov på de andras bekostnad. Mjukisvarianten skulle bara stå för sig själv utan att jämföra sig med andra.Utan att konkurrera med andra.
      Lite som skillnaden mellan patologisk narcissism hos en individ jämfört med att ha en historia och en egenart som just individ.

      Radera
    9. * en historia och egenart som individ utan att tycka att man är bättre än andra eller måste hävda sig och konkurrera ständigt och jämt.

      Radera
    10. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    11. Jag resonerar så Klaus att det viktigaste är ju att den helige anden ,guds kraft får göra sitt arbete med människors hjärtan och då får man ju först och främst något människor ÄR, tex jag vägrar döda någon människa, för att gud visat mej hur fel det är och livet dyrbart,heligt i guds ögon det är något jag blivit som nu är jag, och är inte samma som en påklistrad identitet, men kristen kan ju också förhoppningsvis betyda vilken väg människor vill vandra, vem man har som idol och lärare. från början kallades det ju bara "vägen".

      Radera
    12. Ja, jag förstår. Hjärtat och tron och vardagligta handlingar och sätt att leva är viktigadt. Den sociala identifikation som göronen att andra inkl media kan koppla ihop kristen tro med det ljusa är också viktigt.

      Det vore dock enklare om kristenheten vore lite mer samlad i det ljusa. Nu är det inte så lite splittrat.

      Radera
    13. Ja, jag förstår. Hjärtat och tron och vardagligta handlingar och sätt att leva är viktigadt. Den sociala identifikation som göronen att andra inkl media kan koppla ihop kristen tro med det ljusa är också viktigt.

      Det vore dock enklare om kristenheten vore lite mer samlad i det ljusa. Nu är det inte så lite splittrat.

      Radera
    14. För mig är den kristna "identiteten" den enda fria identiteten eftersom alla som vill får vara med, och faktiskt finns de otaliga sätt att visa den identiteten. Man få ta till sig vilka kulturella uttryck man vill så länge de inte skadar andra och alltid finns det åtminstone en annan kristen som tycker man får kalla sig just det. Bäst av allt "gängledaren" själv säger att alla som vill får vara med. Jag tjatar om dne psaltarpsalm , men den har varit mycket befriande för mig:

      Ps. 45: 11-18 Hör, min dotter, lyssna och lär!
      Glöm ditt folk och din släkt!
      Kungen åtrår din skönhet,
      han är din herre, böj dig för honom!
      Dotter av Tyros, de rika bland folket
      skall söka din gunst med gåvor.
      I all sin prakt träder kungadottern in,
      av guldbrokad är hennes klänning.
      I lysande färger förs hon fram till kungen,
      fram till dig, följd av tärnor, hennes väninnor.
      De förs fram under glädje och jubel,
      de tågar in i kungens palats.
      Dina söner skall träda i dina fäders ställe,
      du gör dem till furstar i hela världen.
      Jag vill föra ditt rykte till kommande släkten.
      Ja, folken skall prisa dig nu och för evigt.

      Radera
    15. Det är ju sant Klaus att det skulle vara bättre med mindre splittring, man kan tänka sig tydlig dop undervisning och krav vad det innebär att vara med..men sen och andra sidan blir ju ju väldigt tydliga krav då för dom som är inne och dom som är ute och utanpå liggande regelverk som inte är det samma som hjärtans omvändelse.se på frikyrkliga övertram i det flydda när bio och dans ansågs vara synd.

      Blir det som nu fritt samvete blir det ju spretigt, men ska man ha förtroende för "fostrans helige ande" så finns det ju bara en slutstation, det som gud vill, sanningen. visst kan man tycka det är förfärligt med kristna som försvarar dom rika eller tycker krig är helt ok eller tycker att kvinnor ska "veta sin plats"
      Men där får man nog ha tilltro att det goda segrar till sist trots allt menar jag, jag är inte rädd för sekterister som håller varandra bakom ryggen och umgås bara med liksinnade och nås inte av samtal. sådana sällskap faller till sist isönder . se på var jag kommer ifrån ursprungligen Jehovas vittnen dom sålde sitt huvudkontor härförleden och inte är det så för att det går lysande, men så är det ju när människor gör sig till gud till sist faller det på sin orimlighet människor är felbara syndare förställer man sig att man är något annat bäddar man för stort nederlag. Men det sanna och rätta består ju...guds rike sig alltmer förklarar ,som psalmen berred en väg för herran säger.

      Radera
    16. Ja och AMEN, Lars! Vi får lita på den Heliga Ande som lär oss allt och enar oss även i läran i sinom tid.

      Radera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  10. Apropå det så gjorde MG just en sådan grej på sin blogg. Bränna skiten..
    Tidigare ville han riva kyrkor också. Han hade kunnat säga detsamma som en Livets Ord-medlem sa till mig för 30 år sedan: "Buddha kan ha en del av sanningen, kanske ha delar av sanningen som kristendomen inte har. Men kristendomen har den viktigaste av alla sanningar". Det hade varit en miljon gånger mognare än "bränn skiten!".

    Religiös huliganism. Kristen jihadism.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja sådant har jag svårt för sedan min bror LO-inspirerad brände mina Elivs-skivor , både de jag ärvt av pappa (från 1950-talet!!!) och de jag köpt själv tex Aloha from Hawaii som jag sparade till jättelänge innan jag fick råd med. Det var något slags mode att bränna satanist-hårdrock men vi hade ju inte sådant hemma så han bidrog med Elvis=(

      Sedan kan jag förstå att människor kan vilja bränna upp saker för att göra rent hus med ett förflutet man gjort slut med. Jag tyckte faktiskt om att bränna LO-böcker som min bror inte längre ville ha kvar när han gjort slut med dem och jag tror det var bra för hans själ att rensa bort dem så konkret. Men att bränna åt andra???

      Hoppas det inte slutar illa i detta fall utan att de kan skratta åt det tillsammans sedan som jag och brorsan skrattar åt att han brände Elvis men sparade Tommy Steele, i dag.

      Sådana riter påminner om de där övermålade kalkmålningarna hos Lars och i kyrkan i Sjöga.

      Det är just det jag gillar med Jesus att vi inte måste bränna "skiten" utan får vara den vi är som han skapat oss men ändå tillhöra Guds rike, vandra den vägen, som Lars skriver så klokt här ovan.

      Du kan vara svart slav i USA och har all rätt i världen att fullkomligt identifiera dig med en hebreisk slav i Egypten oavsett genuppsättning, du kan vara en barnlös kvinna från Japan men ändå identifiera dig med Josef som den goda föräldern, du kan vara en gruvarbetande same och ändå ha Lydia från Tyatira till andlig like. I Kristi församling är vi varken man, kvinna, etnicitet eller social status-vi är alla ETT I KRISTUS.

      Jag gillar verkligen klosterseden att en munk kan kalla sig broder Maria och en nunna kan ta namnet syster Thomas av Aquino. Jag gillar också att kyrkan är en kärleksgemenskap och inte en åsikts-dito. Det är legitimt att säga Kalvin var för mycket bildstormare för min smak och hans dubbla predestinationslära saknar enligt min skriftläsning grund i Bibeln. Däremot får jag inte säga att "Kalvin är inte en lilltå som jag, alltså hör han inte till kroppen". Den Jesus friköpt till Guds rike har jag ingen rätt att ifrågasätta, men läror tål och SKA diskuteras så vi kommer närmare sanningen tillsammans.

      Radera
    2. Jag gjorde det Samma Alma brände en hel bokhylla med JV böcker , men bränna andras saker är ju lite dramatiskt =)

      Radera
    3. Ja sådant måste man bestämma själv annars liknar det ju övergrepp och kan nog leda till bakslag. Men det är absolut säkert mycket befriande att göra det när man bestämt sig, typ den där skafferistädningen många gör så här års för att kunna hålla sina nyårslöften.

      Radera
    4. Jo och i mitt fall hade jag ju blivit utsatt för en massa grova tråkigheter av vittnena , ledarna gav råd genom vakna/vakttornet hur man skulle hanskas med mentala begränsningar , deppressioner.sociala fobier. Minns man kom dragade med något skriftställe som sa:- den som isolerar sig söker sin egen själviska längtan , som man tryckte i ansiktet på mej, totalt befängt skulle nog riktiga läkare säga att lägga sten på bördan och örfila människor som har problem och sjukdommar och mycket annat liknande totalt obildade befängda saker från ledare som lekte läkare och herre. Så för min del var det ju inte acceptabelt om man ska kalla sånt brödraskap, speciellt när brödrarna inte klarar ta sund kritik för sina läror man publicerar som vägledande råd till sina lärljungar.Så jag funderade först på att kanske ge bort böckerna, men med tanke på hur mycket dessa läror skadat mig och kränkt var den ända rätta vägen för mig att bränna eländet.och få nystart på livet.

      Men ska man "tvångs rena" andra människors liv har du ju helt rätt Alma =)du får säga till brodern att du kräver en ny Elvis skiva ;)

      Ja med tanke på mycket stilla sittande och onyttig mat så här års har ju diabetes värdena inte riktigt varit dom bästa så skafferistädning får det bli.

      p.s såg förresten Sara Bäckmo i senaste Land, 2 sidor om hennes odlande, känner mig taggad för en ny säsong,konstarerar att jag precis använt mina sista gula lökar och potatis som fortfarande var helt ok, betydligt bättre hållbarhet än köpe potatis, har i fridagarna varit i kolonin och förhoppningsvis fått ordning på min potatis källare som jag kan använda i år att långtidsförvara potatis och grönt i

      Radera
    5. Ja nyss fick jag höra om ett annat övergrepp från JV i min närhet, denna gång mot barn. Ledarskapet där verkar vara fullständigt bepansrat mot både självkritik och äkta kärlek, de kan till och med ljuga för att "genomtrumfa sin vilja mot andras bästa och andras önskningar, förtrycka kvinnor och barn."

      Jag såg också detta reportage med Sara Bäckmo, har faktiskt modigt testat höstsådd, får se hur det går här uppe=)

      Radera
    6. JV har ju egna "dömmande komiteer" där man menar att man tar hand om felande brödrar/systrar och ev varnar eller utesluter och 1 Kor. 6:1—7 tolkas så att det är skamligt att anmäla en broder/syster, att gå till "värdsliga" myndigheter ses som en skam.

      Men det uppdagades ju och vissa hoppade av från huvudkontoret när det kom fram att sällskapet hade register på ett antal 1000 pedofiler som man hållt förhör med. men pga att dom "ångrat sina synder" så var dom förlåtna, men föräldrar i församlingarna informerades aldrig att man hade pedofiler i församlingen .

      En totalt ohållbar ansvarslös hållning av religösa ledare som varken är psykologer eller jurister. Dels är det inte ovanligt att pedofiler förgriper sig på en hel rad med barn så "ånger" är verkligen ingen bra garanti för att det inte upprepas, däremot att personer som har sådana läggningar inte arbetar med barn eller lämnas ensam med dom små,och man bör lämna sådant till polis/socialien självklart som har bättre kompetens. men sedan kostade det vad jag hörde jv ledningen 3 siffrigt belopp i miljoner dollar i skadestånd men utbetalningarna var vilkorade att dom som fick pengar fick inte säga något om varför (ledningen är mån om ansiktet) inte ens katolska kyrkan betedde sig så svinigt så man tysta offer som blivit utsatt för sex övergrepp och kort efter alla dessa skandaler sålde man sin jätte ranch som i årtionden försörjd det jättelika huvudkontoret med mat. naturligtvis ville inte ledarna berätta orsaken varför. En typisk sekt grej Ledarens ära är viktigare än lärljungarnas liv och hälsa, som visar lite hur dessa sektledare är funtade mentalt.sannerligen ulvar.

      Ja det ska bli spännande nästa växtår inspekterade "ägorna" i veckan, jag har ju purjolök och lite vit/gullök kvar i marken och så långtid det inte blir riktigt kallt och tjäle så verkar dom att klara sig, purjon var inte lönt att ta förra året som var smal som en penna. Så chansar att dom klarar sig till nästa säsong.vet inte om du sett men Sara Bäckmo har egen kanal på Youtube.

      Radera
    7. Inlägg nr 57...
      Jag är lite nöjd med mig själv idag när jag gick in och kommenterade på MG:s blogg UTAN att med ett enda ord kommentera bränningen. Klarade att fokusera på vad han och jag ändå har gemensamt trots olikheter.

      Jag kan förstå detta med att rensa bort det gamla osv men det finns ju soptunnor och sedan har jag svårt att likställa buddhism med typ Hells Angels eller någon sekt. Mitt förhållande till buddhismen är nog som ert förhållande till judendomen. Jag vet det där att GT pekar fram emot Kristus osv, det är inte på det sättet för mig förstås, men ändå en djup respekt och vänskap. Och jag vet hur seriösa och ytterligt välmenande de kan vara,företrädare för inte bara buddhismen utan alla religioner när de är som bäst. Därför har jag lite svårt med bränningar även av judiska, zoroastriska, aboriginska eller islamska attiraljer. Lite taliban-manér sådant.

      Radera
    8. Bäst att lyssna respektfullt även på andra religioners ledare , kanske lär vi något som vi själva missat på vägen ;) såg den här för ett tag sedan.

      https://www.youtube.com/watch?v=CXJwNSkdTH0

      Buddistiska Buthan mäter sitt lands framgång i hur lyckliga folk menar sig vara, i väst mäter vi BNP alltså pengar fast vi innerst inne säger att vi inte tror pengar är allt , fortsätter ledarna bygga landet på att maximera profiten och att vi ska ha mycket lön och verkar som att kyrkan till viss del kastat in hatten att kritisera mammonism.

      och vissa sångare med buddhistisk bakgrund går inte att ta miste på att sångerna är vackra och spirituella ;)

      https://www.youtube.com/watch?v=kyhw78IJmpI

      Gud fann det gott att låta några zoastristiska präster förkunna att judarnas kung har blivit född.

      klokast då att inte drummla in i ett buddist tempel och spränga det i luften i värsta taliban stil, tycker jag.

      Radera
    9. Ja, tack Lars. Jag är övertygad om att kristendomen har de viktigaste sanningarna men att andra kan ha delar av sanningen också, och kanske framförallt så förtjänar människors längtan och hopp och böner och tro en viss respekt och vänlighet även om man själv uppriktigt tror att Jesus är allra bäst och sannast och det kan man förstås berätta om i samtal människa till människa, inte med den där karismatiska massförförelsen.

      Radera
    10. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    11. Krister Stendahl:

      When you are trying to understand another religion, you should ask the adherents of that religion and not its enemies.

      Don't compare your best to their worst.

      Leave room for "holy envy." (By this Stendahl meant that you should be willing to recognize elements in the other religious tradition or faith that you admire and wish could, in some way, be reflected in your own religious tradition or faith.

      Radera
    12. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    13. Alma - nu har jag läst psaltarpsalmen och tror att jag förstår hur du menar med den, men är inte säker. Att det sker något helt nytt, ett uppbrott från den gamla ordningen?

      Lars - intressant om Bhutan som jag inte visste något om. Hoppas det finns forskare och journalister som sysslar med länder som avviker från det gängse. Vi måste hitta nya vägar.

      Radera
    14. http://www.bbc.com/travel/story/20150408-bhutans-dark-secret-to-happiness

      Som av en händelse... bhutaneserna tycker att vi pratar för lite om döden i väst och att det får oss att må dåligt

      Radera
    15. Det var ju Jättebra sagt av Krister Stendahl, kristna som missförstår detta med samtal med olika religioner menar att det skulle röra sig om att man ska överge sin egen tro för att samgå med andra religioner. Jag menar så behöver det ju inte alls vara utan snarare om samtalen leder mig djupare in i min egen tro, födjupas min förståelse av gud och jesus. Sen tror jag att den kristna tron och vår egen västerländska historia rymmer massor med saker även om vissa saker slummrar och är dolt av tiden. Exempel är ju sådana samhällsfrågor som berör mig med miljö,odling, där kan ju findhornarna vara kul att höra på som är lite mer åt new age hållet, men deras tro är ändå ingen udda fågel utan finns inom den kristna sfären, munkar som förr och även idag helt lever på det dom odlar den liturgiska färgen grön= det eviga livet, ja och massor mer , bara det att findhornarna studerat en speciell fråga väldigt ingående och kan därför vara av intresse för en kristen att återupptäcka i vår egen tro, och även om dom hittat nya saker =)

      Om Bhutan: Finns ju lyckoforskning, fd miljöpartisten Birger Schlaug tar upp ibland om Bhutan på sin blogg.
      läste igår någon journalist som skrev om nödvändigheten att behandla flyktingar som människor och det är politikens sak att se till att det blir så, vet inte om den liberala tidning hon arbetar för medger att det borde gälla allt och alla.

      Men man kan väl konstarera efter det stora klimat mötet i Paris att värls ledarna säger att det brådskar att göra något åt den globala uppvärminingen , media tycktes ju hålla andan för ett tag i stundens allvar för att sedan sakta återgå till malandet om jobben, vinsten. Men det skulle sannerligen behövas allvarliga samtal och förändringar i stor skala om vad det "offentliga samtalet" ska handla om ifall det nu inte längre håller att bara öka på sopbergen och spy ut växthusgaser.

      Om döden: Jo som dödgrävare kan jag nog hålla med =) tiden är utmätt och man gör bäst i att hitta sitt "kall" vad vi vill göra av vår tid, värdera det liv vi fått och inte kasta bort det.

      Radera
    16. Ja, jag har då upplevt, rätt eller fel, att min tro på att berättelserna om Jesus faktiskt är sanna, delvis kommit genom erfarenheter från andra källor än kyrka och kristenhet. Eftersom jag i ett test på nätet tydligen är en "Billy Graham-kristen" så kan jag väl knappast vara så fel ute ?
      Om en annan tro, t ex Islam som jag aldrig satt mig in i, inte direkt motsäger den kristna tron och ger god frukt, varför skulle inte en kristen kunna lyssna till vissa saker i islam? Eller någon annan religion.
      Men den där aggressiva rädslan finns ju även inom kristenheten, inom protestantismen osv.

      Radera
    17. Har för mig att jag och Alma någon gång resonerat om Sufism som ibland kallas islams hjärta. mystiker som ungefär johannes av korset eller meister eckhart en mera hjärtats förståelse av gud snarare än skrifternas.

      https://www.youtube.com/watch?v=3T3AIdsYFF0

      Det lät ju spännande med en Billy Graham kristen, undrar hur man är då ? =)

      Radera
    18. Det jag läst om sufismen tycker jag om.

      Ang Billy Graham - antagligen att jag utan tvekan tror på undren, det får man många "konservativ kristen"-poäng för.

      Radera
    19. Aha ok =) jag är inte i heller den som har några problem med undrena i bibeln och känner att jag måste förklara bort dom.

      Radera
    20. Fascinerande med Findhorn-älvorna. Anses de vara goda? Kanske finns det världar jämsides med vår, med varelser som i de flesta fall varken är klart onda eller gida, som enterna i sagan om ringen.

      Radera
    21. Vem vet =) Finns ju fysiker som håller föredrag för exo planet forskare att ska vi leta liv i rymden kanske det inte är fysiskt kolbaserat liv som vi är vana vid utan kan mer eller mindre befinna sig i en annan dimension och vi bara ser "påverkan" av sådana livsformer. Bibeln nämner ju olika typer av varelser i den himelska sfären, vem vet om det finns varelser på mer "lägre jordiskt plan" har sett något intervju med en findhornare i det flydda som hade sett sådana varelser och så småningom fick det honom att flyttat till findorn och ville hålla på med miljö och liknande, minns att han under intervjuen sa att ni tror nog jag är tokig.

      Jag skulle svara på det uppenbart inte mer än NASA =)

      Bibeln talar om heliga hemligheter och mysterier och man får nog erkänna att vi levande inte precis har kartlagd den andliga världen och vet hur långt dess domäner sträcker sig, så ödmjukhet på det planet kan vara bra tycker jag .

      Radera
    22. Det kanske är som med parapsykologiska fenomen, det finns något där, men man bör nog inte snöa in på det alltför mycket..

      Såg precis att det brinner i ett JV- hus...Apropå tidigare ämnen i denna vilda tråd..

      Radera
    23. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    24. Nej inget jag ödslar min kraft på,tyckte parapsykologi var kul att läsa om för länge sedan när jag var en sökare och grubblare. lite som bibeln säger om spiritism att ska man fråga dom döda för dom levande ,ska man inte hellre fråga sin gud ? och där är jag idag :) ska kolla nyheterna om jag hittar något om brinnande hus.

      Radera
    25. Jag följer fortfarande parapsykologi även om det blivit mycket glesare nu, jag är nog lite sökare fortfarande. Är övertygad om att det finns genuina sådana fenomen även om allt inte är guld som glimmar.

      Radera
    26. Läste om Findhorn foundation. Intressant och spännande onekligen.

      Radera
    27. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    28. jo exempelvis deras sätt att behandla sitt avloppsvatten med en "living machine" är verkligen intressant.Biologisk rening snarare än klor.

      https://www.youtube.com/watch?v=P7mwa0XOjhs

      Har i det flydda läst någonstans på deras sida att 85-90 % av byn drivs av miljövänliga alternativ energi, bevisar om inte annat att det fungerar =)

      Något jag såg idag handlar om "sharing economy"
      som jag tror Findhornare och många kristna gillar
      påminner till viss det michael brukar prata om gemensamt ägande eller egendomsgemenskap.

      https://www.youtube.com/watch?v=32NlrmJs5kw

      När jag funderar på det har ju igentligen internet redan förändrat mycket, själv använder jag nätet ofta som en uppslagsbok, ska jag exempelvis testa baka kanelbullar så googlar jag och kommer då ex till någons blogg som är bak freak och lägger ut recept och berättar hur det ska vara som är ett litet exempel på hur vanligt folk hjälper varandra med den kunskap och resurser dom har.

      Radera
    29. Du är en del av ett speciellt avantgarde i människosläktet :-)

      Radera
    30. Tack Klaus =) och du är en artig trevlig man som resonerar fint, en sällsynt kvalite på nätet =) imorgon är det dags för arbete igen efter långt jul uppehåll.

      Radera
    31. Vad mycket spännande ni hunnit resonera om medan jag varit i nätlöst land i norr och vilat upp mig med goda böcker och promenader med vännen som också läser Mäster Eckhart och Maria Küchen så vi har alltid något intressant att tala om , liksom vi här på bloggen.

      Apropå det där med att det finns sanningar även utanför Bibeln så anser jag det vara självklart eftersom Gud är Gud och inte en litterär metafor för vadå?

      Det är att förminska Gud och Guds kärlek att påstå att Gud bara vill möta den som söker på "rätt sätt". Stallet i Betlehem är definitivt rätt ställe men både herdarnana som fick änglabesök i bästa New Age-stil och Zoroastrikerna med hjälp av astrologi, fann Jesus.

      Ja, Klaus, den där psaltarpsalmen talar om så mycket bland annat är den icke-rasistisk, helt uppenbart är de inte av samma etnicitet brud och brudgum, och det handlar om att "något nytt har kommit". Jag tycker mycket om denna sång ur musikalen Pappa av Ingemar Olsson. När a-lagaren Jonsson möter frälsis händer detta: http://www.ingemarolsson.se/hemsida/diskografi/pappa-titlar/jonssonslovsang.html

      För mig är det just så att Jesus ger oss friheten att "göra som vi vill", precis som Jonsson. Allt ifrån att vi kan ha bekväma kläder i stället för att slaviskt se "värdiga" ut i det modet föreskriver oavsett väderleken till att våga säga ifrån när människovärdet kränks och kapitalet tillåts härja på allt annats bekostnad.

      Vad jag tänker om att "bränna skiten" är ju att ibland är det bra som med min brors LO-böcker och Lars JV-böcker. Någon kanske vill bränna sin brudklänning om äktenskapet var destruktivt däremot är jag emot "taliban"-takter som innebär ett förstörande av människans gemensamma minne meddelst skadegörelse. Måla över katolska målningar i en reformert tradition eller spränga Buddha-statyer i islamistisk nitälskan kan aldrig vara annat än orättfärdigt sabb. Jag ser ingen skillnad på att sparka sönder tunnelbanevagnar och att bränna bibliotek utom det att biblioteket kanske aldrig kan restaureras och att bränna det slår mot människans gemensamma minne, medan en vagn kan återställas. Det ena är dock ansett som brottsligt, men vad jag vet finns inget specifikt lagrum som förbjuder det långt mer destruktiva i att skada kulturminnen, vilket jag tycker vore självklart.

      Sedan vet jag inte hur omständigheterna var i MGs fall men ett kategoriskt "bränn skiten" till andra än sig själv tycker jag sällan kan vara rätt väg att gå. Det känns lite som att uppmana till att ta skilja sig. Det kan vara påkallat i särskilda fall men måste komma från personen själv och ingen får pressa fram sådana beslut.

      Av två skäl: även en människas individuella minne bör vördas, har jag förr kommit en bit på väg genom Buddha är det en viktig del av mitt liv som inte ska förnekas, var mitt äktenskap inte bara ont bör jag behålla klänningen även om skilsmässa är enda lösningen, minnen ska så långt möjligt inte förnekas eftersom de bygger upp min personlighet.

      Skäl två: om jag inte själv vill bränna ska ingen uppmana mig till detta eftersom jag anser att man inte blir befriad av brännandet i det fallet utan i stället kan jag då få en osund bindning till den som tvingar mig att bränna mitt förflutna och minnet av det brända lever då starkare kvar och kan utöva destruktiv makt över mig i stor grad. Jag skulle aldrig själv bränna min brors böcker utan hans uttryckliga medgivande, just av den orsaken. Men nu när han ville bli av med skiten, då bränner jag den gärna.Men bara om beslutet är den drabbades eget är det befriande att rituellt bränna upp sakerna, det är min fasta övertygelse.

      Radera
    32. Nice to have you back.
      Man ska väl inte ta för hårt på det där med bränna även om det också är så jätteengagerade människor ibland uttrycker sig. Ibland går de dock ett steg till och hamnar i något läskigare.
      Medan medelålders vita män som jag mer riskerar uppgivenhet, det är inget vidare det heller.


      Radera
    33. Nice to have you back.
      Man ska väl inte ta för hårt på det där med bränna även om det också är så jätteengagerade människor ibland uttrycker sig. Ibland går de dock ett steg till och hamnar i något läskigare.
      Medan medelålders vita män som jag mer riskerar uppgivenhet, det är inget vidare det heller.


      Radera
    34. Uppgivenhet är inte så trevligt för den uppgivne, men talibanismen skadar fler än bara talibanen, det är väl skillnaden. Dessutom är den där Suurpöl-attityden mycket värd i de lägen då den optimistiska som förväntar sig alltför mycket gott av livet sviker pga besvikelse. Att besvika en myrslingerbult är inte så lätt. Läser just nu den underbara romanen Alma Whittakers betydelsefulla upptäckter och där finns ett härligt myrslingerbult-citat: "Alma lärde sig att hennes far inte helgade vilodagen, men han var ägare till den finaste privata kyrkbänken i den svensklutherska kyrkan där Alma och hennes mor tillbringade söndagarna. Almas mor brydde sig inte om svenskarna, men eftersom det inte fanns någon holländsk reformert kyrka i närheten var svenskarna bättre än ingenting alls. Svenskarna förstod och delade åtmistone de centrala trossatserna i den kalvinistiska l'ran: man är ansvarig flr sn egen livssituation, man ärmed största sannolikhet dömd till undergång och framtiden är hård och bister.[…]Det här var bättre än de andra troslärorna med sina falska, beskedliga löften och försäkringar."

      I ett sådant utgångsläge kan det bara bli bättre och besvikelserna är få. Därför kan man lita på en myrslingerbult när tillvaron vacklar.

      Radera
  11. Alma och Lars är nog bland de mest accepterande men ändå tydligaste människor jag någonsin träffat på. Jag ramlade ner i ett mörkt hål igen ("du hör inte hemma någonstanssss..") och började bli jobbig, men ni fortsatte att vara snälla mot mig. Måste tusan gå och snörvla lite..

    Jag ska läsa denna tråd igen i morgon inkl länkar. Det här med identitet, har jag nu varseblivit, är mer laddat för mig än vad jag tänkte i förmiddags. Det hänger ihop med höra hemma någonstans och även med någon aspekt av "vem".
    Tack för att ni står ut med mig när jag blir missmodig.

    Jag önskar verkligen att 2016 ska bli ett bättre år än vad det förfärliga 2015 var. Hoppas, hoppas, hoppas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad glad jag blir, Klaus, för att du är så ärlig och säger så vänliga saker! Du betyder oerhört mycket för mig, jag får nya infallsvinklar på allt möjligt av dina intelligenta reflektioner. Du och Lars är så värdefulla för mig, vårt pågående samtal har varit en stor tröst och källa till glädje, kunskap och inspiration hela detta annus horribilis 2015. Jag känner mig lite barnsligt "tre andliga musketörer" med er. Ja låt oss be för varandra och hoppas på ett bättre 2016!

      Radera
  12. om det här med kapitalism som norm kan jag bara instämma, vårat politiska system och regelverk är helt inställt på att alla människor i Sverige vill vara lönetagare,egenföretagare,studerande,pensionär.

    Finns ju vissa länder där människor är tillåtna att bygga sitt eget hus ,leva på odling ev generera mycket eller lite till skattekassan, så fungerar det inte riktigt i Sverige där normer och regelverk ser till att behålla medborgaren i dom 4 kategorierna, skulle man bygga sitt eget hus billigt till självkosnads pris ,det som finns på tomten lås oss säga sten eller lera skulle man ev riskera fängelse eller dryga böter. Men nog finns det andra drömmar i människor än att bara vara kugge i kapitalismens nav.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vårat stall är byggt av hittat material och igår berättade hovslagaren hur han fick taket till sitt stall genom att riva ett raserat tak under en helg eftersom det skulle bli förbjudet att göra det på måndagen.

      Lite konstigt att bestämma att man inte får återvinna tak. Men nu har både hovslagaren och jag stall av återvunnet material-

      Radera
    2. fantastiskt bra Alma =) vi brukar göra det samma på kolonin om någon inte vill odla mer brukar nästa person få ta över stugan eller någon som monterat ner ett staket eller vill ge bort/sälja verktyg/maskiner.

      Radera
  13. Men reglerna kom väl till för att garantera inte minst barn en viss lägstanivå i boendet. Jag var inte med själv, men har läst om ganska gräsliga förhållanden vilket i sin tur ledde till sjukdomar. Tuberkulos t ex.
    Förutom ventilation så måste det ju till sakkunnighet vad gäller el och vatten och avlopp. Om det är dåligt gjort så kan det bli följder för andra, brand t ex.
    Nej, där jag alltför präglad av den gamla arbetarrörelsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant Klaus , men kolla vissa hus som är hundatals år gamla som står sig bra fortfarande med jordstampade väggar,halm eller flistak ett sådant litet hus skulle inte vara dyrt att bygga idag , men det ingår inte i "byggnormen" och får därför inte byggas om man inte ska åka på lagbrott och viten/svartbygge.

      Folk som bygger sk "tiny houses" har samma problem,dom behöver inte vara dåliga och kan vara en studie i att leva sparsamt och ekologiskt men för att det inte ingår i den byggnorm som utarbetats mellan byggindustrin/politiker är det förbjudet.

      Sen finns det så klart eldsjälar som orkar hålla på att traggla på beslutsfattare om tillstånd , har kollat lite om en kille från wales som verkligen fick slita för att han ville bygga en ekoby.

      Tog just detta som ett exempel på hur fina flashiga hus som är godkända säljs till människor och byggindustrin tar bra betalt., men bara för det är nytt behöver det inte vara bra radon och mögelhus tänker jag på och billigt är det ju inte iheller att bo i en sådan 4 kantig box. Jag personligen skulle mycket hellre föredra sådant här :

      https://www.youtube.com/watch?v=GbM2In5Hfx4

      Radera
    2. Ja, det behöver kanske inte vara så svart och vitt med detta.
      En överdrift har jag sett med egna ögon: de studentbostäder min danska flickvän och hennes kompisar bodde i som unga var inte ok mätt med svenska normer. Jag tyckte att dessa rum inkl wc var ok vilket också de tyckte som bodde där.

      Radera
    3. Du har förstås rätt i det, Klaus. Som du nog förstått av våra år tillsammans så är det just de gamla folkrörelserna som format mycket av min politiska ideologi. Det är väl den här idén om att inte fråga vederbörande utan i stället komma med medelklassens ideal för hur en bostad ska vara. Ett tydligt exempel var ju de pyttesmå köken i lägenheter där man skulle ha en "matsal" att äta i. Ingen har någonsin sett en sådan lägenhet användas på det sättet utan allt liv trängdes in i pytteköket därför att köket är en naturlig samlingsplats och kommer så att förbli. Nu har vi också galenskapen med att allmännyttan inte får bygga billiga bostäder enligt EU-direktiv. De ska inte ha konkurrensfördelar över privata hyresvärdar. Därför byggs inte de bostäder som efterfrågas i Sverige, dvs billiga hyresrätter. Däremot byggs galet dyra hyresrätter och galet dyra bostadsrätter (en i sig vansinnig pyramidspelskonstruktion som de fattiga förlorar mest på) och de som tjänar på denna galenskap har lyckats få folk att skjuta skulden på invandringen. Men det är alltså¨inte mängden människor på bostadsmarknaden som ger oss bostadsbrist utan gammal hederlig girighet och korkade EU-direktiv som ska följas till punkt och pricka. Sådana regler är jag helt emot och de gamla folkrörelsernas strävsamma idealister kan bara gråta åt eländet.

      Radera
    4. Oj, det visste jag inte..

      Radera
    5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    6. Här kan man läsa lite om EU -direktiv i bostadspolitiken: http://www.sabo.se/aktuellt/EU/eu/Sidor/EU_paverkan.aspx

      Radera
    7. Man kan väl säga att när regeringen Bildt bestämde att allmännnyttan inet får subventionera bostäder utan ska leka affär de mer på samma villkor som privata bolag skyllde de på EU (som ju först och främst är inriktat på kapitalets fria rörlighet) men det är ren ideologi som gör att just Sverige måste följa just den regeln för olika länder i EU har olika politik på området.

      Här ett av alla de intressanta rogrammen i serien Kluvet land som talar om några av orsakerna till bostadsbrist-krångliga statliga regler är en orsak. Och jag tycker då att det mer handlar om att försäkra byggbolag om jättevinster än att man bryr sig om att barn ska bo bra. http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/571102?programid=4091

      Radera
    8. tack Alma, jag tror många människor hade nappat på att få äga ett litet hus,lånefritt och mycket billiga driftskostnader som denna familj som bor i ett "tiny house"

      https://www.youtube.com/watch?v=2gL5hC4KjpQ

      Men det är nog som du säger girighet och vinstintressen står i centrum. Här i Helsingborg
      är det inte ovanligt att en ny 1:a kostar 5000-6000 kr /månaden det är svårt att få tag i äldre hyreshus med lägenheter till låg hyra dom topprenoveras efterhand och kallas +lägenhet och hyrorna vrål höjs efter renovering.

      Radera
  14. undrar inte om dom har en andra Regler i Danmark, var och hälsade på en kille i Helsingör för många år sedan som bodde i ett gamalt hyreshus och minns att badrummet var tämligen mögligt

    SvaraRadera