Featured Post

Läsa tillsammans

Nya testamentets flitigast förekommande textförfattare Paulus omvändes genom ett möte med Kristus på sin väg till Damaskus för att stoppa ...

söndag 13 december 2015

Stallet så ser det ut nu

 Stallet är nu nästan färdig-Ernstat, så här ser det ut nu när bara detaljer saknas. Smilla ville vara med på bild men det syns väl ändå hur det ser ut. Detta är gaveln mot farstun/sadelkammaren.

Galler och staket avskiljer en del så man kan ha redskap i stallet utan att Smilla leker med dem. Allt fynd från förråden, dörren är fin tycker jag mitt i allt målat. Gallren blev rosa.Det var Hr. Bråddjups idé.
Kattluckan och en stege på väggen mitt emot dörrväggen.

Äntligen god belysning!
Långsidan mot söder och ut i hagen
Andra långsidan.
Isolerat tak med synliga bjälkar.
Alla tre ville vara med på bild.

16 kommentarer:

  1. Det artar sig ,minns du hade bilder för länge sedan när golvet skulle gjutas om ,fräsig kattlucka med stege =)håller på så smått jag med att isolera min koloni så jag kan få värme nog att sova där eller vara i kolonin på vintern.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nu är det ljusrae och betydligt varmare. Det går knappt att stänga in de tre hästarna samtidigt då blir det snabbt varmt även vid 15 minusgrader. Min bror och maken har jobbat allra mest med den här senaste fasen av stallet de har haft kul med att förverkliga en massa galna idéer. det mesta är fynd från ett förråd som fanns här när vi flyttade in. Gallren har svärfar svetsat ihop för många år sedan till ett stall som senare avvecklades och vi fick tillbaks dem. Det är kreativt att återvinna.

      Hoppas din kolonistuga snart blir vinterbonad och att du också har tur med att hitta återvinningsmaterial både för miljön och hushållskassans skull. kanske hittar du också delar från en avvecklad/restaurerad stuga.

      Radera
  2. Bra med sådana förråd Alma som förra ägaren lagt undan, något jag lärt mig med koloni är att inte slänga något, allt kan komma till användning längre fram, bla stenar när jag har odlat som kommit fram har jag sparat i en hög är bra att ha som rabatt kant,hammare,armering i cement eller annat,gamla brädor har jag gömt under stugan för framtida behov =) jag har tur att inte så mycket ska isoleras 2,5x 2 meter men jag har lite isolering sparad , när jag köpte stugan fick jag mycket isolering , som förre ägaren inte satt upp som han lumpat på olika byggen, men isoleringen blev bara 1 dm tjock mer som en höst/vår isolering.så nu blir det vinterbonat 2 dm isolering, Blir att fixa under dom många fridagarna runt julen. Bra att ha en svärfar som kan svetsa galler =) folk är inte helt omöjliga på kolonin i heller utan man kan låna sticksåg få sin mark fräst eller annan hjälp/byte med saker, bara man lär känna folk lite först så .

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, slänger man något så får man ofelbart användning för det strax. Vi hade verkligen tur med vårt välsignade förråd, det var som ett stall där som bara skulle sättas ihop.

      Jo du har färre kvadratmeter att fixa med, det blir lättare att hålla varmt också.

      Har man knappa resurser och en trädgård märker man verkligen hur viktigt det är att ha hjälpsamma och kunniga människor omkring sig. Det mesta blir lättare om man är två.

      Radera
  3. "Ernstat" var ett roligt ord.

    Ack Lars, någonstans inom mig har jag också en Bombadill, men ryggproblem har gjort att jag har svårt med grävande. Att jobba mot lodräta ytor som fasader går bra, men låga saker...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan förstå dej där med ryggen Klaus , ett klassiskt svensk grönsaksland kan vara styvt arbete. Ser att någon farbror på kolonin odlar allt sitt i upphöjda bäddar så han kan stå upp när han fixar med sina växter, jag experimenterar en del men målet är att förenkla så mycket som möjligt och det finns nya djärva ideer om hur man kan odla. Mitt igentliga mål är en så kallad forest garden som igentligen inte är nytt utan antikt sätt att odla ,man har träd,buskar,växter som kommer år för år. Som en slags paradis trädgård där man bara kan strosa runt och äta från olika växter/träd som sköter sig själva trädgården behöver minimal skötsel.Alma var vid en sådan en gång vid ett ställe som just kallas paradise valey.

      https://www.youtube.com/watch?v=NKIgqa49rMc

      och jag kan föreställa mig Tom Bombadill som vandrar runt i en sådan sjungande och mumsande =)

      Radera
    2. Jag har testat Sara Bäckmos latodling i sommar och faktum är att de potatisar jag satte i gödselstacken växte bäst, det traditionella landet fick en katastrofskörd men den höga gödselstacken blev inte vattensjuk utan blev lagom vattnad och där behövde jag inte böja mig alls. Nu har jag gjort höstsådd på samma sätt med gödsel och torv och ovanpå det hösilage som möglade i det eviga oktoberregnet. Vi får se hur det går. Men i norr är det ju det som funkar allra bäst ser vi ju av trädgården i zon sju och är bekvämt. Sara Bäckmo och Agneta Andersson tar ju inet ens bort grässvålen, men jag gör det för att använda grästorven där den kommer till nytta. Grästorv inte bara isolerar utan den värmer också genom alla biologiska processer som sker i jorden. Jag har därför täckt tak och andra mindre byggnader med grästorv, tex en lekstuga som var vinterkvarter för kaniner när vi bodde inne i Kiruna C. Kanske något för dig, Lars, att täcka kolonistugans tak med.

      Radera
    3. Odla på höjden är perfekt med dålig rygg! Pallkragar är ju kända men man kan bygga upp bänkar själv, tex gör Sara Bäckmo så att hon odlar direkt på komposthögar. Som Lars skriver här är det bästa sättet att odla på det som man gör i ex.vis Östafrika med sina Shambor. Träd (mango) , lägre träd tex bananer, buskar, ananas och till slut markgrönsaker som sötpotatis och kassava. Mycket mat på liten yta och med höga bänkar blir ju även morotsskörden möjlig för en dålig rygg. Fast du får väl odla äpplen och plommon i stället för bananer och mango.

      http://www.naturochmiljo.fi/vi_publicerar/article-31529-30889-ekologisk-flygfrukt-fran-afrika?offset_31528=21&offset_31527=21&offset_31529=18

      Radera
    4. Mina svar till dig Klaus hamnar konstigt. Men visst är Ernstat ett bra ord, stallet var ju funktionellt men inte så fint som nu. Vi gillar Ernst hos oss eftersom han kan locka fram skönhet och inte bara nöjer sig med basfunktioner. Det sant mänskliga kommer fram i vårt behov av att göra fint och dekorera.

      Radera
    5. Jag har gjort på samma sätt i kolonin Alma sått gräs på allt och gör hål i gräset där jag ska ha ner saker (träd,buskar,blommor)har haft problem med mina potatis för det finns mycket larver och ohyra i jorden + att det är styvt arbete med att stå böjd när man ska luka mellan potatisrader och plocka potatisen så jag hade faktiskt tänkt göra någon lösning på det till våren antingen pallkragar man kan stampla 2 ovan på varandra och ha en lång rad pallkragar eller med brädor bygga en lång drivbänk i vettig arbetshöjd, går även att göra högar med jord som man bearbetar luckrar och gödslar innan man sår i dom .inka och maya indianer odlade så, eventuellt testa med att odla potatis i halm som jag då tänker lägga ovanpå grässvålen och när potatisen är skördade på hösten kan man kompostera halmen och ta bort det från gräset.
      Det är en jättebra ide med grästorv som tak Alma, just nu har jag korrugerad plåt och under ser det ut som ett äldre tjärpapps tak, men om några år när plåten har gjort sitt är det absolut en bra idee att använda grästorv ,jag har ju nästan 400 kvadratmeter gräs nu och kan utvinna lite här och där . Att jag sått gräs på allt gör det hela lite lättare att sköta också med en gräsklippare.

      Radera
    6. Det är säkert finfint med din gräsmatta och alla pallarna. och stugan blir supersöt med grästorvstak.

      Radera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Det får bli upphöjda odlingar!

    SvaraRadera
  6. Det får bli upphöjda odlingar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, om det nu bor en Tom Bombadill i dig ska du inte låta ryggen hindra dig.

      Radera
  7. Alla hästarna ihop, inga spiltor eller boxar?

    Ja det är klart, de går ju tillsammans ute så varför inte inomhus. De verkar dela på rätt många kvadratmeter, större än om de haft varsin box?

    Men mat och så, när de inte ska äta samma?

    SvaraRadera