Featured Post

Läsa tillsammans

Nya testamentets flitigast förekommande textförfattare Paulus omvändes genom ett möte med Kristus på sin väg till Damaskus för att stoppa ...

lördag 5 december 2015

Sven-David Sandström

”Jag vill känna mig som en sorts budbärare – och av rent kristet och evangeliskt innehåll skapa musik som berör människor idag”.

Så presenterar Sven-David Sandström sitt musikaliska ärende. Sandström är uppvuxen i frikyrkan men arbetar  helt ekumeniskt. Oftast uruppförs hans musik i svenska kyrkan och för kyrkan har han komponerat mycket av sin musik.  Han berättar på SvKs webplats:

- Konstnärlighet är för mig Guds ingivelse jag ser mig som en länk i en lång kedja av kompositörer som ägnat sig åt kyrkomusik. Jag känner att jag har blivit välsignad och intresset har nästan blivit ett kall. Sen har jag fått mycket positiv respons från folk som lyssnat. Ofta kommer kyrkvärdar fram och är glada över att höra de gamla texterna i ny skrud.

Han ser alltså sig själv som en länk i en lång kedja av kyrkomusik där Andreas av Kreta var en av de första länkarna:
- Det handlar om kreativitet och att ständigt förnya för att bevara. Kreativa människor ser förändring som något positivt till skillnad från konservativa. Historien måste gå vidare och historien måste göra så att vi blommar idag.

Här visar han på hur Purcell inspirerat och hur han för traditionen vidare i "Hear My Prayer": 


9 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja, det är härligt med Purcells vackra text och så något nytt men ändå i tydlig efterföljd. Sandström är en modern favorit. Inte bara för att han jämförs med Bach.Just nu är denna musik nödvändig.

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Fint =) kultur är ju latin för odling och en trädgård kan bestå av gräs och enkla blommor men kan bli vackrare och vackrare så stilla står det ju inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, det handlar om levande växande.

      Radera
  5. https://youtu.be/2rd8VktT8xY

    Annat slags musik men ändå släktingar. Har en Eva Cassidy period just nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eva Cassidy är alltid lika aktuell. Har aldrig sett henne förr, bara hört. Tack för länken.

      Radera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera