Featured Post

Läsa tillsammans

Nya testamentets flitigast förekommande textförfattare Paulus omvändes genom ett möte med Kristus på sin väg till Damaskus för att stoppa ...

torsdag 25 februari 2016

"Jesus var mycket fäst vid Marta"

Marta, Maria och Jesus målade av Johannes Vermeer 1655
Lukas 8: 1- 3 Därefter vandrade han från stad till stad och från by till by och förkunnade budskapet om Guds rike. Med honom följde de tolv och några kvinnor som hade blivit botade från onda andar och från sjukdomar: Maria, hon från Magdala, som sju demoner hade farit ut ur, Johanna, hustru till Herodes förvaltare Kusas, Susanna och många andra, som alla hjälpte dem med sina tillgångar.

Johannes 11: 1-5 En man som hette Lasaros låg sjuk. Han var från Betania, byn där Maria och hennes syster Marta bodde. (Det var Maria som smorde Herren med välluktande balsam och torkade hans fötter med sitt hår, och Lasaros som låg sjuk var hennes bror.) Systrarna skickade bud till Jesus och lät säga: ”Herre, din vän är sjuk.” När Jesus hörde det sade han: ”Den sjukdomen leder inte till döden utan skall visa Guds härlighet, så att Guds son blir förhärligad genom den.” Jesus var mycket fäst vid Marta och hennes syster och Lasaros.
Kring Jesus fanns många kvinnor enligt evangelierna. Om vi ska se till den antika omgivning där de först skrevs är det märkligt att ens en enda kvinna nämns i texterna. Kvinnor var inte bara andra rangens medborgare, de var också enligt Aristoteles inflytelserika filosofi bara ca 75% människa. Hos Platon stod kvinnan för det fysiska och orena. Aristoteles menade att kvinnan var en ofullgången man, något blev fel i fosterstadiet så den tänkte pojken blev en flicka i stället. Kvinnan var ett misstag, en naturens neurosedyn-skada, inte riktigt färdig, det fattas något.*

Jesus verkar inte bry sig om dessa filosofer som stod för tidens mest erkända vetenskapliga rön kring människan. Återigen ser vi hur Jesus helt struntar i regler om "rent och orent", och sociala konventioner . I stället samlar han en familj omkring sig av människor varav flera som respektabla män lät bli att befrynda sig med. Antikens idéer och det judiska samhället samverkade för kvinnans del till en begränsad tillvaro av att ständigt veta att kroppen är något äckligt, en smutsig fiende att dölja och bekämpa.**

Men när Jesus samlar ihop en egen familj ingår kvinnor som en självklar och likvärdig del i den. Jesus hade inte enbart manliga anhängare trots att det var mycket ovanligt att en rabbin hade kvinnliga lärjungar. Evangelierna nämner ibland 72 lärjungar utan angivande av kön och "kvinnor" som verkar ha varit många och trogna. Aldrig nämns de 72 och sällan "kvinnorna" vid namn men här nämner Lukas några kvinnor vid namn, som om de som först fick läsa evangeliet visste vilka de var. En av dem var Maria från Magdala, som lika orättvist som mamma Maria fått stå för något helt annat än evangelierna säger att hon var. Maria från Magdala slapp himmelsfärd och evig jungfrudom, i stället skulle hon stå för den arketypiska "goda horan"-Maria, motpolen till den alltigenom asexuella, rena och flytningsfria Madonnan Maria.

Den riktiga Maria av Magdala var förstås helt annorlunda enligt evangelierna. Hon var en välbärgad kvinna som troget följde och försörjde lärjungarna. Någon hade befriat henne från sju demoner och hon kom från den blomstrande staden Magdala där de hade så mycket som 230 fiskebåtar och handeln var viktig. Inget mer står det om hennes bakgrund och alla kvinnor som klumpats ihop med henne är inte hon:  hon är inte den som smorde Jesus med Nardusbalsam och grät vid Jesu fötter, hon var inte Maria från Betania, hon var inte kvinnan som Jesus räddade från stening och hon var inte prostituerad enligt evangelierna. Allt detta är påhitt, för första gången påvligt sanktionerade av påven Gregorius I (påve mellan 590-604). När man ska sätta Jesus i någon slags romantisk berättelse brukar också denna Maria från Magdala vara det utvalda objektet för hans ömma låga, det är dock inte Gregorius fel. I nutid ska vi väl mest anklaga Dan Brown. Ändå finns det en kvinna som av Jesus nämns i varmare ton än andra kvinnor i evangelierna.  Och det är Marta. 

Jo, just den tråkiga Marta som sköter köket och klagar på lillasyster som inte hjälper till. Just henne var Jesus mycket fäst vid, enligt Johannes. Här står det egentligen det starkare ordet för kärlek "agapo" medan det står "filia" när systrarna kallar på Jesus och säger "han som du har kär är sjuk/din vän är sjuk". Sedan nämns också att Jesus var "mycket fäst vid Marta" och då används "agape"– ordet som står för kärleken när den flammar som starkast och är som mest intim. Agape används om någon som man inte klarar sig utan, inte vill överge och har mycket behag i. Så älskade Jesus Marta, hennes syster och brodern Lasaros.  Många har spekulerat kring Evangeliernas uppräkning av syskonen i Betania (alltså inte från Magdala). De börjar oftast med Marta, inte med Lasaros. Normalt i antik tradition nämndes pojkarna först. Jämför med Jesu biologiska syskon där pojkarna räknas upp vid namn men flickorna heter "systrar" och alltid nämns sist. Men oftast nämns Marta först, ibland Maria men Lasaros alltid sist- om han nämns alls.

Kanske var det någon slags närhetsprincip som fick evangelierna att frångå den antika ordningen. De som stod honom allra närmast stod först. Är det därför Marta och Jesus talar så öppet med varandra? Vi vet inte, men vi vet att Jesus var mycket fästa vid dem alla tre och att Marta står i centrum och säger mest när syskonen är med i evangelierna. Hon talar med Jesus och alltid i ordalag som antyder att hon var så trygg att hon varken var rädd för att kritisera eller utnämna honom till Messias. Det förvånar mig att  hon inte blivit placerad som Jesu "fru" eller flickvän i alla spekulativa romaner, filmer etc. som inte kan acceptera att alla människor inte har "Att bli gift" överst på agendan.

 Jesus hade det inte och Marta, Maria och Lasaros verkade tycka likadant.  Trots evangeliernas kontext där det normala var, som hos oss, parbildning och storhushåll kring detta alfa-par, är flera människor kring Jesus ogifta. Men även ogifta kan bilda familj och det verkar av samtliga evangelier som om Marta, Maria och Lasaros var den familj Jesus trivdes allra bäst med. Annars skulle inte deras hem vara en återkommande viloplats för Jesus. Annars skulle knappast Johannes påpekat att Jesus var mycket fäst vid Marta, inte klarade sig utan henne, inte ville överge henne och hade mycket behag i Marta– och hennes syskon.

Dagens Arvo Pärt blir Für Alina:





* "En penis" utropade Freud 2300 år senare, "kvinnan lider av penisbrist och penisavund!". 
 "You wish ", säger vi kvinnor. Troligare vore i så fall att män lider av bystbrist och amningsavund så mycket som de gillar att klä ut sig i sådana attribut. Kvinnliga bröst är dessutom svåra att göra osynliga medan en liten snopp är osynlig för de allra flesta.  Ja dessa visa män, så lite de förstår och så mycket ont deras oförståelse åsamkat mänskligheten genom årtusendena.

** Här ett intressant samtal om detta inlärda kroppsförakt bl.a.  http://tv.dagen.se/del-6-kunskapens-frukt-av-liv-stromquist



5 kommentarer:

  1. Jesus är ju en väldigt annorlunda lärare som genom att visa att han tvättade lärljungarnas fötter att det kristna livet går ut på att tjäna och varandra då, som till stor del är på tvären med hur världen ser ut där mäktiga människor som är berömda och rika och kanske väldigt egofixerade lyfts fram som idoler.

    Säga vad man vill om könsroller m.m men kvinnor är fortfarande bättre på att tjäna och betjäna och kanske flickor i större mån fortfarande fostras att hjälpa till med maten, snyta småsyskon ,städa hemmet och får väl från början lära sig att hjälpa och att världen inte cirkulerar runt dom. att jesus därför tvis i marta och marias sällskap som är anspråklösa människor befriade från makt och prestige strävan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det måste vara mer avspänt att umgås med människor som inte slår vakt om sin position och i stället bara tyckte om Jesus som den han var helt Gud ," jag tror du är Messias" och helt människa när Marta ifrågasätter arbetsbördans fördelning. De hade inte honom sm gäst för PR-värdets skull.

      Radera
    2. Läste detta citat av CS Lewis som jag tror stämmer på Marta: ”Ödmjukhet är inte att tänka mindre om sig själv utan att se på sig själv mindre”.

      Radera
  2. Väldigt bra sagt av lewis =)

    Så här blev cementkrukan efter målning, nu väntar vi bara på våren

    http://s1180.photobucket.com/user/larsnilsson1/media/image.jpeg.html?sort=3&o=0

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser jättesnyggt ut. Mm, vårbruk får vänta men just nu skiner solen över en snötäckt värld. Det är femton minus och vackert så det nästan gör ont. Medan jag vaktar och rättar prov inomhus. Känns lite trist.

      Radera