Featured Post

Läsa tillsammans

Nya testamentets flitigast förekommande textförfattare Paulus omvändes genom ett möte med Kristus på sin väg till Damaskus för att stoppa ...

måndag 22 februari 2016

Längtan

Nattsamtal mellan Jesus och Nikodemos målad av Crijn Hendricksz Volmarijn 1601-1645.
Lukas 15 1-2 Alla tullindrivare och syndare sökte sig till Jesus för att höra honom. Fariséerna och de skriftlärda förargade sig och sade: ”Den mannen umgås med syndare och äter med dem.”

Johannes 3 :1- 8 Bland fariséerna fanns en man som hette Nikodemos och var medlem av judarnas råd. Han kom till Jesus en natt och sade: ”Rabbi, vi vet att det är från Gud du har kommit som lärare. Ingen kan göra sådana tecken som du utan att Gud är med honom.” Jesus svarade: ”Sannerligen, jag säger dig: den som inte blir född på nytt kan inte se Guds rike.” Nikodemos svarade: ”Hur kan någon födas när han är gammal? Han kan väl inte komma in i moderlivet och födas en gång till?” Jesus svarade: ”Sannerligen, jag säger dig: den som inte blir född av vatten och ande kan inte komma in i Guds rike. Det som har fötts av kött är kött, och det som har fötts av ande är ande. Var inte förvånad över att jag sade att ni måste födas på nytt. Vinden blåser vart den vill, och du hör den blåsa, men du vet inte varifrån den kommer eller vart den far. Så är det med var och en som har fötts av anden.” 

Jesus umgicks med fel personer tyckte fariséerna  samtidigt verkar de lite blyga för att synas tillsammans med honom. Nikodemos smyger till honom i skydd av mörkret men tullindrivare och syndare sökte upp honom utan att skämmas för det. Som jag alltid känt det, är man en sådan supernörd som jag är man redan totalt fel i alla respektabla sammanhang. Man kan lika gärna komma ut som hard core kristen.

De första kristna var också i allmänhet fattiga, slavar och judar. Inget som placerade någon överst på inbjudningslistorna till societetsfesterna i Romarriket alltså. Det verkar vara lättare för oss som har litet socialt anseende att förlora, inget ansikte att tappa och ingen heder att slå vakt om att söka upp Jesus. Men även de som har mycket att förlora kommer till Jesus ibland. Och Jesus visar inte bort någon varken de som ansågs långt borta:syndarna, eller de som ansåg sig nära: fariséerna.

Nikodemos smyger till Jesus på natten för som medlem av Sanhedrin, stora rådet som hade sametingets funktion för judar i Romarriket, hade mycket anseende att förlora, ett ansikte värt att hålla reda på och heder att slå sorgfälligt vakt om. Ändå kunde han inte låta bli. Längtan var för stor. Skulle jag, om jag var en cool typ, våga riskera min sociala position av längtan till Jesus? 







19 kommentarer:

  1. Bra slutfråga Alma, läste om en Ateist professor för några år sedan som tydligen hade en ganska stor beundrar skara som ändrade sig och började tro på en gud och fick naturligtvis höra att han hade blivit gamal "soft" och senil, så man måste så klart "beräkna kostnaden" att det kan kosta på att välja en kristen väg, många muslimer exempelvis som konverterat som blir mordhotade eller betalat med livet, det kan ju ta tid att arbeta upp tilltron till jesus för den som är ny och vi har ju hjälp av guds ande som ger oss föräkran in i våra hjärtan som ropar ABBA = fader, och skriften försäkrar att välja jesus kommer att löna sig 1000 fallt i "kommande tidsåldrar" att bygga upp tro tar sin tid, men Nikodemos som smög till jesus på natten ville höra mer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt sant. Det kommer verkligen en kostnad med allt som är värt något. Men Jesus låter oss höra mer även om vi inte vågar komma ut ur garderoben.

      Radera
  2. "Det som har fötts av kött är kött, och det som har fötts av ande är ande" är väl den formulering i Bibeln som mest tycks tala för dualism. Men det är inte givet att det är så.
    Här kan man ha en lång diskussion...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja dte var du som fick mig att fundera på detta spår för min favorit är ju mer Markus, Luks och Matteus, Johannes blir liksom aldrig färdigläst rakt igenom. NU ska det ske, även de ställen som är jobbiga och det där überfilosofiska som nästan är gnostiskt i mina överkänsliga öron. Johannes blis om bara "highlights-lst av mig vanligtvis.

      Radera
    2. jo guds rike ligger på en högre megahertz kan man säga en dagens värld , en värld som inte har atombomber,plågsamma djurförsök mm som jag tror och ser det, krävs att man "föds på nytt" och kan inte förstås om man enbart ska hålla sig till köttslighet...den som inte blir född på nytt kan inte se eller komma in i Guds rike som jesus säger.

      Men sen måste man nog inse att lamm och lejon lär inte sova tillsammans eller gråt och död försvinna om inte gud omskapar hela jorden våra kroppar växterna m.m

      Häri ligger en skillnad till gnostikerna som väl trodde dom själva skulle utvecklas till gudar genom att förneka kroppen/köttet.

      Medans jesus säger i Matteus 19:28 att det kommer en dag när världen kommer att födas på nytt, tänker mig det hela som en larv som förpuppas och ut kommer en fjäril som på grekiska heter metamorfos = förvandling.

      https://sv.wikipedia.org/wiki/Metamorfos_(biologi)

      Radera
    3. Så väl uttryckt: högre megaherz. Passar bra till Arvo pärts musik också.

      Jo världen ska födas på nytt, inte gå under som så många tror. Inte mer än Jesus gick under på korset i så fall. Hans död och uppståndelse visar ju vad som ska hönda hela skapelsen sedan.

      Radera
    4. Ja, poängen är att det behövs en inre pånyttfödelse.
      Klaus

      Radera
    5. Precis, börja om och göra rätt den här gången. Jag ser det som en underbar möjlighet och att detta inte är kört om man är född av fel mamma är sannerligen evangelium.

      Radera
  3. https://youtu.be/pX19NwKz4hU

    Jesus och Nikodemus i Zeffirellis film.

    Ja, visst är Johannes lite svår. Jesus är liksom upphöjd på en piedestal där och det blir inte bara uber-filosofiskt i mina överkänsliga öron, utan rentav uber-religiöst. Men det är i mina öron det. Jag tror inte att just jag har sanningen, men samtidigt känns det som att man måste göra så gott man kan..
    Gud är ande, säger Jesus i Johannes också, och Jesus talar ibland om "köttet" som något potentiellt problematiskt, kanske som våra tveeggade överlevnadsmekanismer.
    Gnosticism är för mig en mer utarbetad ideologi än de drag av Dualism som man kan hitta i evangelierna. En "hård" dualism där ande och kropp är två i grunden olika saker, skulle inte fungera. De två världarna skulle inte kunna växelverka med varandra. Det måste vara en "mjuk", skenbar Dualism i så fall. Som is, vatten och dimma som har så olika egenskaper men samtidigt i grunden är detsamma.

    Ang Johannes evangeliet så kan man undra om det inte var Jesus lärjunge Johannes som skrev det. Det finns verkligen en autentisk känsla i det samtidigt som Jesus är mera Jeeeessuuuuss i det. Gjorde han sin egen teologi, Johannes, eller var det tvärtom så att han tog del av vad Jesus sa i enrum med lärjungarna, sådant han inte sa när han predikade? Hemlig lära? Det vore faktiskt ganska gnostiskt i så fall.

    Dock har jag noterat att flera Jesus-citat ger väldigt olika intryck beroende av ganska små förskjutningar i tolkning, lite andra betoningar och bilden ändrad. Ta in sammanhanget och bilden förändras. Viktigt att bevara texten förstås, men den lever på olika sätt i olika läsare.
    Klaus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt sant. jag ser ingen anledning att betvivla att Johannes är källan till detta evangelium. Han var ju mycket ung och det som händer då minns man ju knivskarpt genom hela livet just med små detaljer vad som hände fats det som händer senare blandas ihop och förvirras. Så om Johannes mins att han mötte Jesus på kvällen var det nog så fast synoptikerna säger på morgonen.

      Just detta med olika förskjutningar i tolkningarna tror jag beror av mycket men också av den Ande som Johannes pratar mest om av alla evangelister. Guds ord är levande sägs det. och det har jag tänkt ofta då plötsligt ett ord verkligen blivit verksamt som jag förr knappast sett.

      Därför blir jag aldrig färdig med denna boksamling.

      Radera
    2. Kul med klippet från den filmen, så länge sedan jag såg den. Helt okej film tycker jag, men Jesus ser verkligen bokmärkesaktig ut. Castingen var bättre i många andra roller.

      Radera
    3. Jag såg om den nu under vintern, tillsammans med Louise, så att jag kunde utsätta henne för lite indoktrinering (hon är verkligen en sådan som har lagen skrivet i sitt hjärta, men hon har svårt för "religion") det lyckades riktigt bra med indoktrineringsprojektet :-)

      Själv gillade jag Robert Powell som Jesus. Vissa scener är så väldigt bra. Ffa minns jag mötet med Maria M. Timing, närvaro, rösten...mycket bra.
      Scenen "Bergspredikan" var fantasisk vilket även de som var med (inkl Powell) också tyckte. Det var en tidig, kall morgon och de välkända formuleringarna ekade ut över nejden. Powell själv grät på riktigt under den inspelningen för att det var så vackert.

      Ibland, visst, lite för stora, blåa, uppspärrade ögon, och dito stämma, men det gjorde mig inget.

      Svår roll f.ö. har sett några Jesus-filmer. Fascinerande genre. En av de bättre är John Caviezel (stavning?)i Passion of the Christ, i de scener där han inte plågas bortom all besinning (jo, jag avskyr det också, det blir over the top).

      Den här är absolut våldsbefriad, och fin:

      https://www.youtube.com/watch?v=mzzVwci8qJY

      Klaus

      Radera
    4. Snickaren jesus i högform =)

      Radera
    5. De lär prata arameiska, Jesus och Maria, i filmen.
      Lite intressant att höra Pilatus m fl diskutera på Latin också.

      Radera
    6. De lär prata arameiska, Jesus och Maria, i filmen.
      Lite intressant att höra Pilatus m fl diskutera på Latin också.

      Radera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ett förtjusande klipp. Jag har aldrig vågat se filmen min dotter grät floder när hon såg den och jag har så svårt för våldet att jag gråter när jag LÄSER om Jesu lidande. Men jag har velat se filmen bl.a pga att de talar rätt språk och inte engelska med brytning.

      Den här scenen och glimtar i Zeffirellis film talar för att Bibeln är levande och både tål, måste och ska tolkas om och om igen av nya generationer troende.

      Radera
    2. Och gärna otroende också, det kan vara mycket intressant och givande det med.

      Radera