Featured Post

Läsa tillsammans

Nya testamentets flitigast förekommande textförfattare Paulus omvändes genom ett möte med Kristus på sin väg till Damaskus för att stoppa ...

onsdag 10 februari 2016

"Kött är mat"

Stilleben av den nederländske 1600-talsmästaren Harmen Steenwijk
En gång mötte jag en man från Tornedalen som sa det så många tänker här på jorden: "Kött är mat!" När jag hörde Sven-Erik Bucht i radion här om dagen hörde jag ekot av denne nu för tidigt döde man. På engelska ser vi att dessa två män är ingalunda särfall. På engelska har det gemensamma arvordet mat /Meat förvandlats till modern engelskas meat=kött.

Kul att Bucht, vår jordbruksminister /landsbygdsminister håller en gammal tradition vid liv-men så fel! Vi ska inte äta mer kött om vi vill jorden och vår hälsa väl. Även här finns goda ord i den goda boken. Så här säger Genesis, första Mosebok 1:  
Gud sade: ”Jag ger er alla fröbärande örter på hela jorden och alla träd med frö i sin frukt; detta skall ni ha att äta. Åt markens djur, åt himlens fåglar och åt dem som krälar på jorden, allt som har liv i sig, ger jag alla gröna örter att äta.” Och det blev så. Gud såg att allt som han hade gjort var mycket gott. Det blev kväll och det blev morgon. Det var den sjätte dagen.
I den ortodoxa kyrkogemenskapen är fastan en tid att leva som i paradiset utan kött och utan bröd, man äter frukt och grönsaker så enkelt tillredda som möjligt. Så gör också jag under fastan. Eftersom jag aldrig äter kött blir fettisdagen Paneval* för mig, dvs bröd farväl. jag brukar inte ta upp detta med mat så ofta här på bloggen men Sven -Erik Bucht behöver bli motsagd, också i praktiken för hela skapelsens skull. Fastan kan vara ett bra tillfälle och den börjar idag.

Dagens morgonandakt är en bra inledning på Askonsdagen och fastan.

*Karneval kommer från latinets carne vale=kött farväl   panis = bröd på latin

5 kommentarer:

  1. Suck. Har intet till försvar. Jag är en Sarkofag (kött + äta).
    Klaus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även köttslukare är människor men man kan ju ta de två kristna fastedagarna onsdag och fredag till grönsaksdagar. Det gör stor skillnad.

      Radera
  2. Jo även om jag äter kött ser jag nyttan i att dra ner, skaka på huvudet när jag läste om Sven-Eriks åsikter. Har för mig att vi äter mer och mer kött i välfärdsländer som inte är jätte bra för hälsa eller naturen, har läst att soja eller bondböne protein hade varit betydligt mer nyttigt för oss människor att äta mer av. Att föda upp slaktdjur har jag förstått är ett enormt resurs slöseri,krävs mängder med foder och gräs för den köttbiten som vi får på tallriken.

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man behöver inte skämmas men kanske dra ner på köttätandet denna fastetid och mest tänker jag att Sven-Erik Bucht behöver tänka efter och kolla fakta innan han uttalar sig i frågan.

      Ja vi äter mer kött globalt och det är varken bra för planeten eller hälsan.

      Radera