Featured Post

Läsa tillsammans

Nya testamentets flitigast förekommande textförfattare Paulus omvändes genom ett möte med Kristus på sin väg till Damaskus för att stoppa ...

tisdag 22 december 2015

Oscar Emrik Natanael Ahlén

Yngste sonen i den vackra Överkalixbygden, namnsdagsbarnets hembygd.
I min samling stenkorkade ordspråk finns naturligtvis "Ju fler kockar dess sämre soppa". Få uttryck är egentligen mer felaktiga det mesta blir bättre om man hjälps åt och gör något tillsammans. Idag tar jag upp en psalm som exempel på det, en psalm som sjungits på de tre begravningar som betytt mest för mig de senaste tre åren: vännen Nias (Elvas matte), pappas och mammas. Det är psalmen "De ska gå till den heliga staden" Sv. Ps. 172. Denna bloggpost ger mig också det stora nöjet att korrigera en Wikipedia-artikel*. I artikeln står att en man vid namn Oscar Ahlén tyckte det stod för lite om Gud och Jesus i psalmen så han skrev en sista vers till den.

Det blev bara halvrätt. Jo, prästen Oscar Emrik Natanael Ahlén, född i den vackra Överkalix-bygden (1906–1995) har mycket riktigt skrivit den sista versen på psalmen som Britt G Hallqvist skrev de tre första verserna på. Men inte var det en klåfingrig gammal präst som själv tog sig före att korrigera en psalm av den folkkära Hallqvist. I den spännande avhandlingen Preaching from Home: The Stories of Seven Lutheran Women Hymn Writers av Gracia Grindal avslöjas att det var kyrkliga psalmkommittéer i Sverige och framför allt Norge ** som redan under skapandet av psalmen tyckte den borde blir mer tydligt kristen.

Hallqvist, som var inspirerad av Martin Luthers brev till sin lille son Johannes "Henschen"*** där Luther målar upp en himmel som är en vacker trädgård där alla dansar och leker i en evig sommar ville inte förändra något utan vara tonen de rara breven från Luther till sonen mer trogen. Efter en långbänk fick Oscar Emrik Natanael Ahlén uppdraget att jobba ihop med Hallqvist. Det var inte första gången, Ahlén skrev psalm 291 redan 1934 som kom med i psalmboken 1937 som nummer 502 och till psalmboken som antogs 1986 gjorde Britt G Hallqvist vissa små bearbetningar av texten. De förväntades jobba tillsammans men enligt Grindal blev det i stället så att de jobbade på varsitt håll och han skrev helt på egen hand fjärde versen som Hallqvist godkände och då tog psalmbokskommittéerna i Norge och Sverige in psalmen i de nya psalmböckerna.

Jag är så glad att det blev så. Liksom Luther har jag en son som heter Johannes i andranamn, jag var nitton och han var två när vi kom att tala om himlen coh vad vi skulle göra när vi kom dit. Jag målade upp berg av jordgubbar och grädde som vå båda skulle kunna äta obegränsat av utan att bli sjuka på en äng där hästar som dött före oss betade och vi kunde rida dem när vi ville. Jag frågade: "Vad ska du göra först när du kommer till himlen?" Min "Henschen" sa kort och gott: "Jag ska prata med Jesus."

Luther , Hallqvist och jag bländades av våra bilder av himlens bekvämligheter och fröjder men min lille son längtade efter den som gör att det är himmelriket, även medan vi fortfarande lever och innan himlen landat till fullo här. Jag är så glad att Oscar Emrik Natanael Ahlén hade något av min sons, eller kanske alla barns, klarsyn när han lade till den fjärde versen: 
De skall möta den levande Herren, de skall se honom sådan han är och förvandlas i ljus till hans likhet. Deras hopp han var, deras liv han är. De skall sjunga, sjunga, ja sjunga en ny, jublande sång.****
Utan den versen hade inte psalmen haft samma betydelse för mig och mina kära. Psalmen 172 visar alltså hur dumt ordspråket "Ju fler kockar dess sämre soppa" är. Luthers brev till sonen och Britt G Hallqvists tre verser blev kompletta med Oscar Emrik Natanael Ahléns fjärde vers på intiativ från psalmboksmommittéer i två länder och Egil Hovland tonsatte verserna. Där ser man, ju fler kockar dess bättre soppa!
Här kan man sjunga denna vers själv till pianokomp.

*Tyvärr vet jag inte hur man gör, men kan någon det får ni nu möjlighet att korrigera artikeln om den här psalmen korrekt.

**Den produktive Egil Hovland har ju komponerat melodin så den var aktuell från start för båda ländernas p/salmböcker.

*** Diminutivform  av Johannes alltså smeknamnsformen "lille Johannes".

**** Men när Hallqvist begravdes utelämnades denna , för mig så omistliga, vers.


10 kommentarer:

  1. Tyvärr hittar jag inte vilken wikipedia-artikel du syftar på, men det är jättelätt att ändra.

    Klicka på antingen "Redigera" eller "Redigera wikitext". Ändra. Klicka på "Spara sidan". Ange dina källor, såna har du ju så det finns inget skäl att slarva över det.

    Om du vill kan du istället klickapå fliken "Diskussion", och skriva din åsikt som en kommentar där istället, och hoppas att någon annan redigerar själva artikeln. Risken är bara att wikipedianerna kommer att svara dig - ifall de nu upptäckt vad du skrivit där - "du kan ändra i artikeln själv"...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset, tycker det är trist att han framstår som en person som idkade övervåld på annans litterära verk när psalmbokskomittéerna var de "skyldiga". Den här artikelm var det: https://sv.wikipedia.org/wiki/De_skall_g%C3%A5_till_den_heliga_staden

      Men jag ska testa om det går.

      Radera
    2. Aha, "skall" inte "ska". Det var därför jag inte hittade det.

      Om du inte får till det med format för källor och så - det är nog det tekniskt svåraste faktiskt - skriv på annat sätt, och lita på att någon annan fixar till formatet senare.

      Om du väljer läget "redigera wikitext" får du upp lite insmugen kod i klartext. Det har fördelen att du exv. efter det du inte tycker om man smacka in
      {{ifrågasatt påstående}} och sen skriva på diskussionssidan vad det gäller. Men eftersom artikeln i princip saknar källor medan du har sådana tror jag det är bättre att köra hårt och bara skriva om.

      Radera
    3. Tack för hjälpen, du är verkligen fena på internet!

      Radera
  2. "Ju fler kockar dess sämre soppa" är ju ett besynnerligt talesätt som jag inte riktigt vet om jag hittar någon motsvarighet till i skrifterna , tvärtom tyckte ju dom judiska lärda att många var något bra.

    ex:

    Ordspråksboken 15:22 Utan överläggning går en plan om intet, med många rådgivare lyckas den.

    eller ett skriftställe som jag inte hittar som på ett ungefär säger att det är en kungs räddning ifall folket är vist.

    Ja ska man bygga ett hus nöjer man sig inte med "en kock" och ifall man använder nätet som uppslagsverk är det super, var länge sedan jag gjorde mig av med bra böckers uppslags lexikon, dom tog plats och vad som stog tryckt i dom föråldrades och artiklarna var ju ofta knapphändiga , om man jämnför med nätet som kan bli hur stort som helst om man vill ha kunskap i något special ämne. finns jätte många människor som odlar specielintressen om man vill ha reda på fakta eller kunskap.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På tal om bygga tillsammans hörde jag idag på radions studio 1 en man som pläderade för att bostadslösa tex flyktingar skulle få bygga egnahem som på den gamla goda egnahemsrörelsens tid. Härligt när någon tar upp en idé som vi redan jobbar med!

      Radera
  3. perfekt :) ja dom gamla egna hemmen och Per-Albin torpen var ju rätt enkla, ser att det finns byggare som erbjuder billiga små hus , det talas ju om byggkris och var ska alla bo om folk får bygga själv eller med viss hjälp små enkla hus. så hade det gå att lösa dom problemen.

    exempelvis:

    https://www.youtube.com/watch?v=t-bfma8uGNY

    Klagas ju också idag att det inte finns hyresrätter till rimliga priser för dom som inte har så mycket pengar,arbetare,studenter,fattiga pensionärer varför då inte satsa mer på enkla billiga hem som typ dessa "ikea-hem" eller liknande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo de tog upp just detta att de som är bostadslösa inte har råd att efterfråga de bostäder som finns på marknaden. men det var Nordegren och Epstein inet studio ett som jag trodde medan jag manglade lakan -det blev som en gammaldags julbyk eftersom det varit knökfulla veckor innan jullovet började.http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/651922?programid=4058

      Radera
    2. Väldigt intressant hörde hela programmet, sant som dom säger att olika länder har olika lösningar på gång som påminner om egnahem. Har hört från England där folk som inte har det så bra ställt + invandrare bygger egna småhus typ radhus gemensamt, man betalar bara för byggmatrial , kul att höra att en del sådana egnahem som byggdes i Sverige förr höll jättebra kvalitee och står kvar för att folk byggde med omsorg , det skulle ju vara deras eget =)

      Radera
    3. Ja det gav mycket material till oss=)

      Radera