Featured Post

Läsa tillsammans

Nya testamentets flitigast förekommande textförfattare Paulus omvändes genom ett möte med Kristus på sin väg till Damaskus för att stoppa ...

fredag 4 mars 2016

En borg för de förtrampade

Jesus och kvinnan som togs på bar gärning för äktenskapsbrott av Giovanni Domenico Tiepolo (1727–1808)
Lukasevangeliet 13: 10–17 En gång undervisade han i en synagoga på sabbaten. Där fanns en kvinna som hade plågats av en sjukdomsande i arton år. Hon var krokryggig och kunde inte räta på sig. När Jesus fick se henne kallade han på henne och sade: ”Kvinna, du är fri från din sjukdom”, och så lade han sina händer på henne. Genast kunde hon räta på sig, och hon prisade Gud. Men synagogföreståndaren, som förargade sig över att Jesus botade på sabbaten, sade till folket: ”Det finns sex dagar då man skall arbeta. På dem kan ni komma och bli botade, men inte under sabbaten.” Herren svarade honom: ”Hycklare, finns det någon av er som inte löser sin oxe eller åsna från krubban också på sabbaten och leder ut och vattnar den? Men här är en Abrahams dotter som Satan har hållit bunden i arton år. Skulle hon inte få lösas från sin boja på sabbaten?” Dessa ord kom alla hans motståndare att skämmas, men folket gladde sig över allt det underbara som han gjorde.

Johannesevangeliet 9: 13–23 De förde mannen som hade varit blind till fariseerna. Det var på en sabbatsdag som Jesus hade gjort degen och öppnat hans ögon. Nu frågade också fariseerna honom hur han hade fått sin syn. Han svarade: ”Han lade en deg på mina ögon, och jag tvättade mig, och nu kan jag se.” Några fariseer sade: ”Mannen han talar om är inte sänd av Gud, han håller inte sabbaten.” Men andra sade: ”Hur skulle en syndare kunna göra sådana tecken?” De var alltså oeniga, och därför frågade de den blinde en gång till: ”Vad tror du själv om honom, eftersom han öppnade dina ögon?” Han svarade: ”Att han är en profet.”
      Judarna trodde inte på att han hade varit blind och fått sin syn, så de kallade till sig den botade mannens föräldrar och frågade dem: ”Är det här er son som ni säger var född blind? Hur kommer det sig att han kan se nu?” Föräldrarna svarade: ”Vi vet att det här är vår son och att han föddes blind. Men hur han kan se nu vet vi inte. Och vem som har öppnat hans ögon, det vet vi heller inte. Fråga honom, han är gammal nog, han kan svara för sig själv.” Detta sade föräldrarna av rädsla för judarna. Redan då hade nämligen judarna kommit överens om att den som erkände Jesus som Messias skulle uteslutas ur synagogan. Det var därför som mannens föräldrar sade: ”Han är gammal nog. Fråga honom själv.”

Inte ens goda gärningar skulle man göra på sabbatsdagen, den var gjord för vila, tänkte sig judarna. Att passivt se på lidande hörde till. Sex dagar fanns för aktion, hade han varit blind hela sitt liv, hade hon varit rörelsehindrad i 18 år, kunde de gott vänta en dag till. Så tänker logiken och bokstavstron. Jesus är själva Ordet och tänker inte så. Det händer inte sällan att han botar på sabbatsdagen till och med inne i synagogan under gudstjänsttid. Han plockar säd och äter på sabbaten tillsammans med sina vänner. Det verkar faktiskt som om han provocerar medvetet. Eller är han väldigt pedagogisk med Guds vilja med sin skapelse? Vilan är en fest inte ett slavok. Vilan är gemenskap inte ett tillfälle att visa upp sin förträfflighet.

Man kunde nog uppfatta det som om Jesus avsakraliserar sabbatsdagen. Men Jesus gör egentligen motsatsen han visar att alla dagar är Guds dagar, inte bara en dag i veckan. Sabbatsdagen är Guds dag, söndagen är Guds dag, måndagen är Guds dag osv. Gud är med oss både i vilan och arbetet. Men en dag i veckan ska vi styra över vår egen tid och inte piskas av arbetets krav. Vilken dag passar bättre att bli helad på än en sabbatsdag? Det som blev fel i skapelsen, sjukdom och död, ensamhet och hunger, borde vara helt bannlysta denna dag. Bokstavstron hade gjort judarna benägna att låta de 72 som hjälpte Moses att döma till sina gudar, snarare än Gud. De 72s regler hade utvecklats med en praxis som var ännu mer detaljerad och besvärlig att hålla i huvudet. Lagen kom att bli något som inte bara skilde judar från andra folk utan också judarna skildes ut i olika grupper där en liten elit hade full koll och levde perfekt, enligt sig själva och sin omgivning.

Jesus kritiserar ofta dessa hundratals regler och kokar också ihop lagen till först tio Guds bud, sedan till det dubbla kärleksbudet. Egentligen är det inte svårt att hålla den lagen i huvudet och hjärtat fast ändå är det så omöjligt att lyda den. Judar ber ännu idag: Herre förlåt mig också allt jag brutit omedvetet. Vi trampar på andras liv varje steg vi tar. Den billiga korven kostade livet för djuret. Det billiga kaffet kostade mycket för odlaren. De billiga bananerna dödar barn i Latinamerika. Den billiga bensinen kostar mycket för oljefältsarbetarna och människorna i odemokratiska stater som får hållas pga oljeberoendet och vi ger Jorden, vår vackra planet, svår feber när vi använder den. Vi är fast i ett system av orättfärdighet hur vi än vänder oss.

 Jag tröstar mig med Psaltaren 9:
Herren regerar i evighet,
han har rest sin tron för att döma.
Han råder rättvist över världen,
dömer folken med oväld.
Herren är en borg för den förtrampade,
en borg i tider av nöd.
De som känner dig, Herre, litar på dig,
ty du sviker inte dem som kommer till dig.
 Gorecki Symphony of Sorrowful songs

8 kommentarer:

  1. Jag brukar ibland tänka på Romarna 8:28

    Men vi veta att för dem som älska Gud samverkar allt till det bästa, för dem som äro kallade efter hans rådslut.

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Sic_transit_gloria_mundi

    så förgås världens härlighet

    och det ligger mycket i det , inget folk finner sig för alltid i orättfärdiga regenter eller strukturer som trycker ner och fördärvar vår jord eller varandra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är tryggt att veta att historien får ett lyckligt slut.

      Radera
  2. Ni är mitt hopp. Mitt salt. Tack.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glad att få betyda något för just dig, Klaus.

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Den videon till andra satsen Goreckis tredje är så oerhört smärtsam. Jag tittade på den för en vecka sedan.

    SvaraRadera
  5. Ja den är smärtsam och musiken är smärtsamt vacker och sopranen har perfekt röst och teknik, inte alls sentimental men så stark och tydlig. Återigen en skön barockmästare i minimalismens tecken som syns så bra i partituret som i den videon du tipsade om.

    det här är en av mina stora musikupplevelser och tröstevisor. I stor sorg lyssnar jag på denna symfoni.

    SvaraRadera