Featured Post

Läsa tillsammans

Nya testamentets flitigast förekommande textförfattare Paulus omvändes genom ett möte med Kristus på sin väg till Damaskus för att stoppa ...

tisdag 1 mars 2016

Förbli

Jesus och äktenskapsbryterskan av Jacopo Tintoretto (1518–1594).
Lukasevangeliet 18: 1- 8  Han gav dem en liknelse för att lära dem att alltid be och inte ge upp: ”I en stad fanns det en domare som varken fruktade Gud eller brydde sig om människor. I samma stad fanns en änka, och hon kom gång på gång till honom och sade: ’Låt mig få ut av min motpart vad jag har rätt till.’ Till en början ville han inte, men sedan tänkte han: ’Inte för att jag fruktar Gud eller bryr mig om människor, men så besvärlig som den där änkan är skall jag låta henne få ut vad hon har rätt till, annars pinar hon livet ur mig med sitt springande.’” Och Herren sade: ”Där hör ni vad en orättfärdig domare säger. Skulle då inte Gud låta sina utvalda få sin rätt, när de ropar till honom dag och natt? Skulle han låta dem vänta? Jag säger er: han skall snart nog låta dem få sin rätt. Men Människosonen, skall han finna någon tro här på jorden när han kommer?”

Johannesevangeliet 8: 12- 16, 33-36 Sedan talade Jesus till dem och sade: ”Jag är världens ljus. Den som följer mig skall inte vandra i mörkret utan ha livets ljus.” Fariseerna sade då: ”Du vittnar om dig själv, ditt vittnesbörd är inte giltigt.” Jesus svarade: ”Även om jag vittnar om mig själv är mitt vittnesbörd giltigt. Jag vet varifrån jag kommer och vart jag går. Men ni vet inte varifrån jag kommer eller vart jag går. Ni dömer på människovis, jag dömer ingen. Om jag ändå dömer är min dom riktig, eftersom jag inte är ensam; han som har sänt mig är med mig. […] Till de judar som trodde på honom sade Jesus: ”Om ni förblir i mitt ord är ni verkligen mina lärjungar. Ni skall lära känna sanningen, och sanningen skall göra er fria.” De sade: ”Vi härstammar från Abraham och har aldrig varit slavar under någon. Vad menar du då med att vi skall bli fria?” Jesus svarade: ”Sannerligen, jag säger er: var och en som syndar är slav under synden. Slaven stannar inte i huset för alltid, men sonen stannar för alltid. Om nu Sonen befriar er blir ni verkligen fria.

Förbli i Jesu ord och inte ge upp. Det handlar om trofasthet, att tro sig in i Jesus som är Ordet, det levande. Där finns friheten så skrämmande, så främmande. Vill jag vara fri? Jag vill, hjälp min ovilja! Jag tror, hjälp min otrohet!

 Jag ropar till dig dag och natt. Ibland om räddning , ibland om nåd, ibland om tålamod. "Ibland försöker jag fråga: –Tycker du att... Får jag... Och om du svarar, säger du; –Gör som du vill." * Ofta ber jag om trofastheten den som ska tro mig in i Jesus så långt in att jag förblir där.

Mest ber jag om domen nu, över mitt liv, över Jorden. Herre skipa rättvisa! Psaltaren 9-10 går på repeat:
Ty den fattige är ej för evigt glömd,
de förtrycktas hopp inte borta för alltid.
Herre, grip in! Låt inte människor ta makten!
Ställ folken inför din domstol!

Sven-David Sandstöms A New Heaven



*skriver Ylva Eggehorn i en dikt ur samlingen Ett brev till min älskade.

3 kommentarer:

  1. Sanningen ska göra er fri är ett fantastiskt erbjudande =) på baptisternas hemsida läste jag ikväll:

    Och han som satt på tronen sade: ”Se, jag gör allting nytt.”

    Skapelsen skall nå sin fulländning, genom oss och våra liv, när vi tar emot den frälsning som förvandlar oss till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant, som vanligt kompletterar dina kommentarer så bra det jag har som ärende.

      Radera
    2. Tack Alma =)

      Lars

      Radera