Featured Post

Läsa tillsammans

Nya testamentets flitigast förekommande textförfattare Paulus omvändes genom ett möte med Kristus på sin väg till Damaskus för att stoppa ...

fredag 27 mars 2020

27 mars 1482

dog Maria av Burgund. Att jag fastnade för henne beror på dessa tre showartister som präglade min barndom:
Man kan tydligen fortfarande se dem på Öppet arkiv, men det vågar jag inte göra. Jag är ganska säker på att barndomens magi skulle skingras om jag såg dem nu i svartvitt. Det var förstås detta att Viktor var en docka från medeltids/renässans-Burgund som gjorde mig nyfiken på detta land som jag länge trodde var en saga. Nu när jag vet bättre så kastar jag mig över det mesta som har med Burgund att göra .

Detta är en berättelse om vänskap: Maria av Burgund är ett intressant levnadsöde. Hon föddes 13 februari 1457 och levde alltså precis under den period när jag tänker mig att Viktor, nytillverkad och glad, turnerade på marknader i Burgund. Det var också under hennes regeringstid som Nederländerna blev enat och en stormakt i Europa. Hon kallades Maria den rika för när hennes far dog på slagfältet ärvde hon kungariket Burgund och blev vid 19 års ålder dåtidens största arvtagerska. 

Maria hade inte mycket kontakt med sin pappa, som ständigt var på resande fot och ute i fälttåg, utan uppfostrades av sin styvmor Margaret av York (1446-1503) som blev hennes vän och förtrogna. Deras vänskap började när Margaret gifte sig med Marias far i ett bröllop som var så ståtligt att det spelas upp vart femte år för besökare från när och fjärran i Brügge. Nästa gång blir 2022.

Maria och Margaret inledde sitt gemensamma liv med en resa och blev snabbt ett dreamteam. Den intelligenta och självständiga unga drottningen och hennes elva år yngre styvdotter hade mycket
Margaret får L'histores de Troyes av "sin" boktryckare.
gemensamt, bland annat tyckte båda om att läsa. Margaret var den förste boktryckarens i England mecenat. Kvinnorna bodde mest i slottet i Gent ( i nuvarande Belgien) där man numera har ett slags ståtlig hembygdsgård med skådespelare som gestaltar livet i Burgund under dess glansperiod. Riktiga harpospelare är bakgrundsmusiker i slottet och ibland spelar en ensemble musik från Marias och Margarets tid. Den tid som räknas som en lycklig era. De båda hade samma intressen, bland annat tyckte de om att träna och jaga med jaktfalkar, och vänskapen fördjupades ju äldre och "mer jämnårig" Maria blev.*

När Marias far dog visade sig kvinnornas vänskap ovärderlig för Burgund. Frierierna till de båda superrika unga och, enligt hävdatecknare, stiliga kvinnorna strömmade in. De arrangerade tillsammans ett politiskt klokt äktenskap för Maria. Margaret gifte inte om sig alls utan förblev Maria och Burgund trogen. Hon höll ihop familjen även efter Marias död som blev ett svårt slag för Margaret.

När jag läser om Margaret och Maria tänker jag på Noomi och Rut. Förutom att Margaret och Maria blev goda vänner var det också Margaret som visade upp och klädde av Marias son Filip den sköne/ I av Kastilien för att visa att babyn var en pojke. Exakt som Noomi gjorde med Ruts förstfödde. Jag ser detta som ett tecken på att deras vänskap var äkta. De var ju också nästan jämnåriga. Den , enligt samtida beskrivningar, intelligenta Margaret av York blev också en god rådgivare när Maria blev furstinna som tonåring. Och när den tragiska ridolyckan som dödade Maria vid 25 års ålder inträffade 1488 var Margaret en kort tid Burgunds enda regent.

Maria av Burgund, gravyr .
Margaret av York verkar ha varit född till mor åt moderlösa. Efter ridolyckan, då den damsadelridande Marias häst snubblade och föll över Maria som bröt ryggen under en jakt med falkar, var hon Marias stöd. Maria dog av inre skador efter plågsamma veckor när hon skrev ett detaljerat testamente , då tog Margaret hand om familjen,  Marias två barn och kungariket. Men det sistnämnda bara i ett år ,sedan tog den make hon valt till Maria över som regent.  Slaget kanske blev extra hårt eftersom det var Margaret som fostrat Maria till att älska ridning och jakt. Till slut blev Margaret också den som fostrade Marias barnbarn, Filips och hans hustru Johannas barn. Men hennes liv blev aldrig så lyckligt igen som när hon och Maria styrde Burgund med vishet och glädje.

Margarets personliga förluster blev bara fler. Som tur var dog Margaret ett år innan hennes älskade bonusbarnbarn, Marias förstfödda, Filip dog. Då var hon 57 år.

Rut 4: 13-16 Så tog Boas Rut till hustru. När han låg med henne lät Herren henne bli havande, och hon födde en son. Då sade kvinnorna till Noomi: ”Lovad vare Herren, som i dag har låtit dig få en skyldeman. Han skall bli ryktbar i Israel. Han skall ge dig nytt livsmod och sörja för dig på din ålderdom. Det är ju din sonhustru som har fött honom, hon som älskar dig och är mer för dig än sju söner.” Noomi tog pojken i sin famn, och det blev hon som vårdade honom. 






* När äldste sonen och jag tågluffade tillsammans med en god vän kom vi till Brügge och Gent och det var en riktig höjdpunkt. Båda de små närliggande städerna är värt en resa-med tåg. Kanske i augusti 2022 när Margarets bröllop återskapas igen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar