Featured Post

Läsa tillsammans

Nya testamentets flitigast förekommande textförfattare Paulus omvändes genom ett möte med Kristus på sin väg till Damaskus för att stoppa ...

tisdag 16 februari 2016

Mirakeltecken

Lukas 4: 22 - 23,  31-37 Alla prisade honom och häpnade över de ljuvliga ord som utgick ur hans mun. Och de frågade: ”Är det inte Josefs son?” Då sade han till dem: ”Snart kommer ni med talesättet: Läkare, bota dig själv! och säger: Allt som vi har hört att du har gjort i Kafarnaum, gör det här i din hemstad (Nasaret) också.” […]Han kom till staden Kafarnaum i Galileen, och där undervisade han folket på sabbaten. De överväldigades av hans undervisning, eftersom det låg makt i hans ord. I synagogan fanns en man som var besatt av en oren demon, och han skrek högt: ”Vad har du med oss att göra, Jesus från Nasaret? Har du kommit för att ta död på oss? Jag vet vem du är, Guds helige.” Men Jesus hutade åt honom: ”Tig! Far ut ur honom!” Demonen kastade omkull mannen mitt ibland dem och for ut ur honom utan att skada honom. Alla greps av bävan och frågade varandra: ”Vad är det med hans ord? Med makt och myndighet befaller han de orena andarna, och de far ut.” Och ryktet om honom spred sig överallt i trakten.

Johannes 2 7- 11 Jesus sade: ”Fyll kärlen med vatten”, och de fyllde dem till brädden. Sedan sade han: ”Ös upp och bär det till bröllopsvärden”, och det gjorde de. Värden smakade på vattnet, som nu hade blivit vin. Eftersom han inte visste varifrån det kom – men det visste tjänarna som hade öst upp vattnet – ropade han på brudgummen och sade: ”Alla andra bjuder först på det goda vinet och på det sämre när gästerna börjar bli berusade. Men du har sparat det goda vinet ända till nu.” Så gjorde Jesus det första av sina tecken; det var i Kana i Galileen. Han uppenbarade sin härlighet, och hans lärjungar trodde på honom.
 Det första under som beskrivs ingående av Lukas är ett helandeunder i Kafarnaums synagoga och i Johannes evangelium är det i Kana som ett lyxmirakel utförs av en mycket motvillig Jesus. Dessutom kallar Johannes detta för det första "tecknet" om detta ord har teologer och glada amatörer spekulerat genom tiderna men ingen kan riktigt svara på vad det innebär.

Att befria från ondskans makter, som i Lukas berättelse, kan jag förstå som ett tecken på att Jesus ska besegra ondskan men det där med vinet, vad är det ett tecken på?  Kanske visar detta mirakel att Jesus inte bara vill göra nytta utan också ge oss glädje, konst , musik och dans, spännande berättelser runt lägerelden, tänkvärda filmer och mysig gemenskap i glada vänners lag. 

Rakt genom alla evangelier återfinns ju Jesus på olika fester och anklagelser mot honom eftersom han festar så mycket och med fel sorts människor förekommer lika ofta. Kanske visar de två första beskrivna miraklen i respektive evangelium att Jesus vill befria oss till glädje? Jesus nöjer sig inte med att befria från något utan han befriar också till något. Kampen mot ondskan slutar inte med ondskans nederlag utan fortsätter med skapelsens återgång till glädjen som rådde när Gud sa sitt " och se allt var mycket gott."

Gregorio Allegris Miserere med en dansk kör.

15 kommentarer:

  1. Fin fin musik =)finns en dam som brukar beskriva himlen, kate kerr.

    https://www.youtube.com/watch?v=02ggLITT9rw

    Som just beskriver himlen som kul,full med lek och att skapelse alltid pågår någonstans i universum, oändligt med saker att upptäcka eller häpnads väckande saker att uppleva och se, en tronsal där gud finns ..oändliga vackra sånger sjungs och spelas där till guds ära.
    så befrielse till glädje tror jag på..sanningen ska göra er fria säger jesus , men inte till svårmod och ledsamhet utan till glädje som små barn :)

    Nidbilden av himlen är väl att sitta på moln i evigheter och spela harpa..eller något sådant :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast det låter också skojigt, tänk att kunna spela harpa , detta oändligt skönklingande instrument.

      Radera
  2. Jag har ju tur jag med en facination för säckpipa att många gamla mästare från medeltid och framåt redan huserar i det himmelska ;)

    https://www.youtube.com/watch?v=JEUl3wzCa2Q

    Något för stora sonen kanske.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja storsonen gillar säckpipa, det gör jag också men inte som han. Han vill ju absolut lära sig spela också.

      Men denna fastemusik passar nog inte för säckpipa. Här räcker den mänskliga rösten, ja det är den enda som duger. Jag tycker Hanna Kappelin som sjunger förstasopran här har en rent himmelsk röst och röstkontroll. Jag tror både Allegri och Bach skulle uppskatta henne fast de bara hade gossopraner att tillgå.

      Radera
    2. Bach skulle bli glad och Allegri att deras musik fortfarande kommer till heder. Musik är väldigt mycket personlig smak, som nog märks tillhör jag den mer "vilda" fallangen =) får skylla på mina gener, pappa som är tysk var ju engagerad i röda..hum.. "befrielse organisationer" i tyskland på 60-70 talet, finns inget "lagom" i det liksom =)

      Radera
    3. Det är ändå underbart att det finns musik som hållit i hundratals och ibland över tusen år samtidigt som det alltid görs ny musik hela tiden. Vilken variationsrikedom och kreativitet visar inte det på.

      Vilken spännande bakgrund du har, fast kanske enahanda och läskig när det är vardag.

      Radera
  3. absolut, just när det gäller medeltidsmusik som spelas på marknader eller vid olika tillställningar finns det välkända bitar, palestinerlied (skriven av Walther von der Vogelweide på 1100-talet) skudrinka som det ryska bandet spelade, a vist lo lop ( som handlar om haren.räven,vargen som dansar i vinterns snö) finns det många versioner på, från början gatumusik från 1300-talet.och många fler som fortfarande spelas och inte vill dö av tidens tand

    För att inte tala om Hildegard och den mycket tidigare nunnan kassia som verkligen är en "evergreen"

    https://www.youtube.com/watch?v=yEzJiPNiLJE

    Aivist lo lop, lo rainard, la lebre , från tidig medeltid:

    https://www.youtube.com/watch?v=m0PUq3xX3U0

    Har ingen kontakt med pappa som satt många år i fängelse
    men tror att han har ideal och ville förändra även om sånt kan gå överstyr när det gäller politik så det blir vad vi kallar terrorism,(röda armee fraktionen) samtidigt kan ju gränsen vara hårfin mellan en terrorist eller en frihetskämpe, har grubblat vad jag fick av pappa och det är nog modet att våga sticka ut, vara annorlunda skulle inte vara någon större grej för mej att leva i egendomsgemenskap och vara en stigfinnare , dragning till det radikala kanske jo, nära till glöden, men lite försiktigare idag efter jv ;)

    SvaraRadera
  4. p.s pappa i början på 70-talet.

    http://s1180.photobucket.com/user/larsnilsson1/media/gunter.jpg.html?sort=3&o=0

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så utomordentligt märkligt att du använder ordet stigfinnare om din pappa. När jag vaknade tänkte jag på det ordet just. Jag har ju jobbat som guide tidigare och nu som lärare. I finsk-ugriska språk hör dessa ord ihop och jag kom ihåg människor som tyckt jag varit född till båda.

      Ofta ser man ju stigfinnandet som att bana en hittills oröjd väg. Det är det som ofta blir fel med revolutionära rörelser. Så kanske din pappa uppfattade saken.

      Men jag tänker att en stigfinnare är en som hittar den där smala stigen som Jesus trampat upp, den är aldrig våldets väg som man banar fram på egen hand. Din pappa tog fel metod att vandra på nya stigar. Du hittade rätt.

      Precis som Tom Bombadill hittar du den rätta stigen utan att våldsamt bana väg på fel ställe på det sätt som din pappa gjorde. Kanske behöver en stig röjas ibland, men är det den som leder rätt har någon annan alltid använt den förut och när man hittat den går man inte fel.Ibland ska man liksom behöva skämmas för att man är en stigfinnare, det är vackert och berömvärt att vara en sökare men nåde dig om du hittat vägen som leder hem! Jag tycker vi ska komma ut ur garderoben och sluta skämmas, åtminstone här=)

      Min pappa var just en sådan fridens stigfinnare. Hans "lokalsinne" var gott, det ärvde jag. De verkar som om du fått den goda delen av din pappas ideal. Vilket för oss in på det där med predestination och nåd igen. En fråga som man kan samtala om i evighet verkar det som.

      En annan sak man kan fundera på för evigt är hur i all världen någon kunde komma på frenologin. Jag tycker det är så ytterst sällan en människa ser ut som en skurk tex. Din pappa ser ut som en trevlig ung man, lite osäker inför att ta porträttbilden men också lite stolt över den stiliga uniformen som han nog känner sig vuxen i. Han gav tydligen detta porträtt vidare; till din mamma kanske? Han måste tyckt att detta var en bild som visade honom från hans bästa sida. Inget av en RAF-terrorist kan skönjas. Fint att du har denna bild också, inte bara den fängslade terroristen som inte håller kontakten.

      Det blir Kassia också hon har ju gjort den Ultimata musiken för onsdagen i Stilla veckan.

      Radera
    2. Orden som hänger ihop i finsk-ugriska språk kanske du vill veta jo stigfinnare/vägvisare/guide heter "ofelas" på samiska och "opetaja" betyder lärare på meän kieli, men guide på finlandsfinska. Min vän Mauri från Finland tycker det är lustigt att vi kallar "lärare" guide här. Fast egentligen är det ju samma sak tycker jag. Speciellt om man betänker hur starkt kopplad till kristendomen lärandet är här, fortfarande.

      Radera
  5. Stämmer bra Alma fotot var ursprungligen till mamma och på baksidan står på tyska: jag finns alltid där för dej/din gunter. Fotot är från militärtjänsten innan han riktigt startat sin "karriär" , vi brevväxlade ett kort tag förr där han berättade om ett 10 årigt fängelse straff som dock förlängdes pga att han varit med i planeringen att kidnappa en svensk minister (anna greta lejon) och det är synd det spårar ut i våldsamheter men det finns väl något brinnande en glöd i dessa revolutionärer som inte är nöjda med "mellan mjölk" tack för en bra beskrivning av guider och stigfinnare och att vi inte ska skämmas. just Sverige kallas ju ibland mellan mjölkens land och något folk brukar slå i ansiktet på kristna är riddar tiden, men skämms inte säger jag för även om dom var "yviga" så finns det mycket matnyttifgt hos dessa för en stigfinnare om folk bara vill ha mellan mjölk är det deras eget problem, jesus sa att jag önskar du vore varm eller kall men nu är du ljum och jag står därför i begrepp att spy ut dej ur min mun. Den som tar ståndpunkt kan jesus fostra eller berömma, värre om människor är ljumma menar jag ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du låter precis som min pappa och visst finns fördelar med att ta ställning åt ena eller andra hållet. kanske mest för sin egen skull men ändå är det bättre att vara en ljum muslim än en galen IS-krigare för världen runt omkring och även personen i fråga.

      Jag tänker på när Jesus pratar om Guds rike : Matt 11:12 "Sedan Johannes döparens dagar tränger himmelriket fram, och somliga söker rycka till sig det med våld." och det är tydligt att det inte fungerar.

      Det är långsamma processer som när en jäst får en hel deg att jäsa om brödet ska bli bra ska man inte jäkta. Bröd tål inte stress.

      Radera
  6. Helt rätt Alma ;) många politiska välden skulle jag vilja kalla surrogat för guds rike, kommunistiska väldet i ryssland, nazism i tyskland och Hitler som försökte likna det vid bibelns 1000 års riket, general franco och Mussolini försökte övertyga människor om att lyckan låg i fascism.Vangelis gjorde en bra låt där conquest of paradise.

    https://www.youtube.com/watch?v=WYeDsa4Tw0c

    Men som vi alla vet innebär spanjorernas ankomst till nya världen knappast ett paradis :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja så är det definitivt. Typiskt sätt att rycka till sig lyckoriken med våld och då blir det inte lycka utan bara våld till slut.

      Det blir nog på många sätt ännu värre när man inbillar sig att det är kristendomen man sprider, att göra en anti-kristendom som sprds med våld är blasfemi. Samtidigt fanns många goda kristna som gjorde mycket bra i Nya Världen, det glöms ofta bort efter romantikens vurm för "den gode vilden" och Herders motstånd mot mission. Att conquistadorerna som var så få lyckades erövra stora riken var pga att de var så totalitära och elistyrda att fotfolket gjorde gemensam sak med spanjorerna.

      Radera