Amos 1:13 Brott på brott har ammoniterna hopat,
jag vill inte dröja med domen.
De skar upp havande kvinnor i Gilead
när de ville vidga sitt välde.
Varför är detta så aktuellt fortfarande? Hur kommer det sig att mänsklighetens kreativitet för ondska saknar gränser och ändå ständigt upprepar sig? Vi är enligt all statistik snällare mot varandra nu än på Amos tid. Ändå är de brott han får i uppdrag att brännmärka inte alls urmodiga utan upprepas om och om igen.
Jag vet att Guds dom oftast uppfattas, och ska väl också göra det, som skrämmande; men för de havande kvinnor som skurits upp är det förstås helt annorlunda. Medeltidens skräckbilder av domen uppfattas i vår tid som vidriga skildringar av sadistiskt våld men för de som såg målningarna när de knappt torkat var det också satirbilder av välkända makthavare som hopat brott till brott och nu äntligen fick sitt rättmätiga straff. För de överlevande måste det ha varit ett glädjebud att:
Deras kung skall föras bort i fångenskap,Fastlagssöndagen ger oss hopp om denna dag: Jesus har gått kärlekens väg. I stället för att skära upp havande kvinnor föddes han av en kvinna. Han har kommit som en helt annan slags kung: fredsfursten.
han och hans stormän med honom,
säger Herren.
Fredsfursten
Det folk som vandrar i mörkretser ett stort ljus,över dem som bor i mörkrets landstrålar ljuset fram.Du låter jublet stiga,du gör glädjen stor.De gläds inför digsom man gläds vid skörden,som man jublar när bytet fördelas.Oket som tyngde dem,stången på deras axlar,förtryckarens piskabryter du sönder,som den dag då Midjan besegrades.5Stöveln som bars i stridenoch manteln som fläckats av blod,allt detta skall brännas, förtäras av eld.Ty ett barn har fötts,en son är oss given.Väldet är lagt på hans axlar,och detta är hans namn:Allvis härskare,Gudomlig hjälte,Evig fader,Fredsfurste.Väldet skall bli stort,fredens välsignelser utan gränsför Davids tron och hans rike.Det skall befästas och hållas vid maktmed rätt och rättfärdighetnu och för evigt.Herren Sebaots lidelseskall göra detta.
≈