En av många flamländska barockmålare är Anthonis van Dyck och här i kalendern får han en plats på grund av sin dödsdag 9 december, Anna-dagen men också på grund av denna bild av korsfästelsen med en ledsen häst vid korset, målad 1630 mitt under brinnande 30-åriga kriget.
Han har också målat denna bedårande vardagliga Anna- själv tredje bild, målad ca 1618, där Anna för ovanlighetens skull, under denna antisemitiska tid, faktiskt ser judisk ut medan Maria och Jesus representerar skönhetsidealen i Europa under barocken:
Häst? aaaaah DÄR!
SvaraRaderaDramatiskt målat. Och lite udda. Vem gråter mot Jesu fötter med utslaget hår. Knappast Maria vem. Och den svartklädda?
Jag tror den svartklädda har mörkt blått i kläderna och då är det Maria, Jesu moder. Den andra kvinnan är svår att placera , det var ju flera kvinnor vid korset. Kanske levde han i villfarelsen att Maria från Magdala var prostituerad och ville visa henne så här förnedrande, som så många före och efter honom gjort. Tim Rice och Andrew Lloyd Webber "I,m talking to you."
RaderaTack för tipset om Reb! Tänkte på henne här om dagen just. Måste in och fröjda mig!
Jamen absolut! När du säger det. Den botfärdiga synderskan som torkar Jesu fötter med sitt hår. Lite mashup, i sig inte konstigare än att låta Mose traska omkring med horn för jämnan och inte bara när han kom ner från berget.
RaderaGanska svulstig komposition. Det är väl tidens stil, den som eftervärlden kom att kalla barock.